معنی فتنه بودن فرزندان برای والدین

0 131

چگونه فرزندان مایه فتنه (آزمایش) برای والدین می شوند؟؟

وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَهٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ [۱]

و بدانید که اموال و فرزندانتان آزمایشى (براى شما) هستند و البتّه نزد خداوند (براى کسانى که از عهده‏ى آزمایش برآیند)، پاداشى بزرگ است.

در آیه نکاتى به چشم مى‏خورد که نشان مى‏دهد آزمایش مال و فرزند بسیار سخت و جدّى و پیروز شدن در آن بسیار مهم است،

۱٫  آیه با جمله‏ى «وَ اعْلَمُوا» آغاز شده که هشدار است.

۲٫ کلمه‏ ى «أَنَّما» نشان مى‏ دهد که آزمایش با مال و فرزند چون و چرا ندارد و حتمى است.

۳٫ خود مال و فرزند فتنه شمرده شده‏اند، نه آنکه وسیله آزمایش و فتنه باشند. [۲]

۴٫ توجّه به پاداش بزرگ الهى، از اسباب دل کندن از دنیا و موفق شدن در فتنه ها و امتحانات الهی است.

 «أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ»

 ۵٫ مال و فرزند با تمام جاذبه‏هایى که دارند، در مقایسه با الطاف و پاداش‏هاى الهى ناچیز هستند. (چون در برابر «أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ‏»، عبارت «أَجْرٌ عَظِیمٌ‏» آمده است)

 

و اینکه فرزند مایه فتنه است بخاطر این است که محور بسیارى از لغزش‏هاى انسان و ریشه ‏ى بسیارى از گناهان از قبیل: معاملات حرام، احتکار، دروغ، کم‏فروشى، ترک انفاق، ندادن خمس و زکات، حرص و کارشکنى و سوگندهاى دروغ و تضییع حقوق مردم، گریز از میدان جنگ، ترک هجرت و جهاد و …، علاقه به مال و فرزند است. پس اینها عامل امتحان و لغزشند.

 

قرآن کریم با تعبیرات مختلفى به فتنه بودن مال و فرزند و دل نبستن به آنها و امکان انحراف به واسطه‏ ى آنها هشدار داده است، از جمله:

الف: امکان شرکت شیطان در مال و فرزند انسان. «شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» [۳]

ب: افزون‏خواهى در مال و فرزند و آثار منفى آن. «تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» [۴]

ج: بازدارندگى فرزند و مال از یاد خدا. «لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ» [۵]

د: نجات‏بخش نبودن اموال و اولاد در قیامت. «لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» [۶]

حضرت امیرالمومنین على (علیه السلام) فرمودند:

«لا یقولن احدکم اللهم انى اعوذ بک من الفتنه لانه لیس احد الا و هو مشتمل على فتنه»، هیچ کس از خداوند دورى از فتنه و آزمایش را نخواهد، زیرا همه‏ى مردم بدون استثنا دچار آن مى‏شوند، بلکه دورى از لغزش و انحراف در آزمایشات را از خدا درخواست کند. آن گاه حضرت درباره‏ى علّت و فلسفه‏ى امتحان‏هاى الهى فرمود: تا راضى از ناراضى مشخص شود و عوامل سعادت و شقاوت هر کس در اعمال او مشخص گردد. [۷]



[۱] . [سوره الأنفال (۸): آیه ۲۸]

[۲] . تفسیر راهنما.

[۳] . اسراء، ۶۴٫

[۴] . حدید، ۲۰٫

[۵] . منافقون، ۹٫

[۶] . آل عمران، ۱۰٫

[۷] . نهج البلاغه، حکمت ۹۳

برگرفته شده از: تفسیر نور

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1130

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما