چند نکته در مورد اسامی ایرانی و اسامی اسلامی!

0 55

 

 

توجه : این پست پیوست اعتراض بعضی از عزیزان به پست قبلی ما با عنوان «اسامی سفارش شده برای پسران» ایجاد شده است!

۱- ما با سنتهای قدیمی و یا اسامی که با عقل و شرع منافاتی ندارند مشکلی نداریم ، اتفاقا اسلام هم این سنتها را نفی نکرده و حتی روایاتی وجود دارد در تائید عید نوروز ایرانیان!

۲- در ضمن هیچ کس حق ندارد دیگری را مجبور کند که چه اسمی را برای فرزندانش انتخاب کند و حتی در آموزه های سلام هم چنین چیزی وجود ندارد! فقط از برخی اسمها که مخصوص خداوند است یا اسمهائی که با کرامت انسانی منافات دارد نهی شده است مانند چند اسمی که ذکر خواهند شد) و به برخی از اسمها سفارش شده است!

۳- برخی اسامی اسلامی را کهنه ، قدیمی و بی کلاس میدانند (اعتقادا یا عملا و یا هر دو) و اسامی ایرانی را جدید و با کلاس!! در حالی که قدمت اسامی ایرانی چند هزار سال بیشتر اسامی اسلامی است!

۴- برخی اسامی اسلامی را عربی می دانند در حالی که ما آنها را اسلامی می دانیم و نه عربی و اسلام متعلق به همه مردم جهان است نه اعراب!! امثال اسامی عربی اینها هستند ثعلب یعنی روباه ، کلب یعنی سگ ، حمار یعنی خر یا حمیر یعنی خر کوچک و… که به برکت اسلام شیوع این اسامی در بین عربها کمتر شد!!! که البته باز جریانی در بین عربها به وجود آمده که مانند برادر ایرانی اش در حال زنده کردن و شیوع دوباره همان اسامی جاهلی باستانی با عنوان تجدد ، باکلاسی و فرهنگ است!!! 

۵- اسامی محمد ، فاطمه ، زهراء ، علی ، جواد ، رضا ، تقی ، نقی ،هادی ، جعفر، مهدی و… همه اسلامی و شیعی هستند که به جز چند تا از آنها بقیه در بین اعراب اصلا شیوع ندارد یا بسیار کم است !

اما متاسفانه در بین ما ایرانیها و شیعه هم چند وقتی است که برخی جریانهای ناسیونالیستی برای خاموش کردن نور اسلام و زنده کردن جاهلیت قدیم و باستان گرائی ، این اسامی را که نماد حق و حقیقتند را  تمسخر کرده (نمونه اش اسامی جعفر و تقی و نقی است که از آنها به عنوان شخصیت جوک  و فکاهی استفاده می کنند و متاسفانه حتی در فیلم و سریالهای صدا و سیما هم هر چه بی سواد و روستائی و کارگر نامشان یا تقی است و یاجعفر و…. ) و اسامی باستانی را ترویج می دهند! که متاسفانه در مقیاس وسیعی به نتیجه هم رسیده اند. و اگر کمی در اینترنت جستجو منید این جریان طوفانی بپا کرده و خیلی ها دانسته یا ندانسته با این جریان همسو شده اند!

اقدامات رژیم منحوس پهلوی در این راستا و همچنین حمایتهای استکبار از این جریانها از زمان پهلوی ها تا کنون است!

به این پوستر که در جهت همان جریان تهیه شده ملاحظه فرموده و نظرتان را در مورد آن بیان فرمائید؛

۶-استاد شهید مطهری می فرماید: «یکی دیگر از شعارهای ما که متأسفانه جامعه ما تحت تأثیر غرب زدگی دارد از دست می دهد مسئله نامگذاری است. یا ما باید مسلمان باشیم و شعارهای اسلامی را که اعلام وابستگی ما به اسلام است حفظ و نگهداری کنیم و یا باید از اسلام استعفا بدهیم. از دست دادن تدریجی شعارها باعث می شود که بعد خود محتوا را از دست بدهیم».[i]

۷- در نهایت عزیزانی که عاشق میراث باستانی ایران (به طور مطلق) هستند به این حدیث توجه کنند!

در حدیث ریان بن شبیب از امام رضا علیه السّلام نقل است که آن حضرت فرمود : اى پسر شبیب! اگر مى خواهى که به درجات اعلاى بهشت برسى ، با ما باش ! به غم ما غمگین باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولایت ما! که هر کس سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن محشور کند.

 


[i] . پانزده گفتار، ص ۱۸۵و ۱۸۶٫

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1181

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما