اسامی سفارش شده برای فرزندان پسر

1 1,210

از حقوقی که فرزند بر پدر و مادر دارد، انتخاب نام نیک می باشد، به نحوی که نام نیک در دنیا و آخرت برای انسان وسیله ی شرافت و سربلندی و برکت می باشد.

متاسفانه در چند دهه اخیر گویا اسامی اسلامی رنگ باخته و نام هایی متاثر از فرهنگ غرب یا ایران باستان (دوران گبر و آتش پرستی) !!! رواج پیدا نموده اند! براساس آیات و روایات متعدد، روز قیامت هر کس را با همان نام خودش صدا می زنند و حال اگر این نام برگرفته از اسامی ائمه اطهار(علیهم السلام) و بزرگان دین باشد مایه سرافرازی فرد می گردد،

چنانچه نقل شده است: روزی فردی به امام صادق (علیه السلام) عرض نمود: فدای شما شوم؛ ما فرزندانمان را به نام شما و نام های پدران شما نامگذاری می نماییم، آیا این عمل برای ما سودی دارد؟

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آری؛ به خدا سوگند برای شما سود دارد و سپس فرمودند: «آیا مگر دین جز دوستی می باشد؟ خداوند به رسولش فرموده است: به مردم بگو: اگر شما خداوند را دوست می دارید باید از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد، و همچنین ایشان فرموده اند: نخستین احسانی که یکی از شما به فرزند خود می کند، انتخاب نام نیک برای اوست. پس بکوشید و برای فرزند خود نام نیک انتخاب نمایید.»

علاوه بر این ائمه اطهار (علیهم السلام) نام هایی را جهت فرزندان ذکور سفارش فرموده اند ؛

در این زمینه  حضرت امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: «هر خانه ای که در آن فرزندی به نام «مُحَمَد» یا «اَحمَد» یا «عَلی» یا «حَسن» یا «حُسین» یا «جَعفر» یا «طالِب» یا «عَبدالله» باشد، فقر و تنگدستی در آن خانه وارد نخواهد گردید »

و همچنین امام رضا (علیه السلام) فرموده اند: «هر خانه ای که در آن نام «مُحَمَد» باشد اهل آن خانه در خیر و خوبی خواهند زیست»

و بر این اساس نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «ما تمام فرزندان خود را در اول «مُحَمَد» می نامیم و چون هفت روز سپری گردید، اگر خواستیم نام او را تغییر می دهیم.»

همچنین از پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره ی فضیلت بعضی از اسامی روایت شده است که ایشان فرموده اند: «اگر مردم در جلسه مشورت خود کسی را که نامش «مُحَمَد» یا «حامِد» و یا «اَحمَد» است، شرکت دهند، خیر آنان فراهم خواهد گردید»

و همچنین فرموده اند: «در هیچ خانه ای سفره ای گسترده نمی شود که شخصی به نام «مُحَمَد» یا «اَحمَد» بر سر آن حاضر شود، جز آن که خداوند متعال، آن منزل را در هر روز دو مرتبه تقدیس می فرماید،»

 و در حدیثی دیگر از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است که این بزرگوار فرموده اند: «هنگامی که فرزند خود را «اَحمَد» نام گذاری می نمایید، او را احترام کنید و در مجلس برای او جا باز کنید و صورت خود را در مقابل او در هم نکشید ( و به او غضب ننمایید).»

منابع:

۱- شیخ صدوق. عیون الاخبار الرضا (ع)، ج۲: ۲۹.

۲- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج۱۰۴: ۱۳۱.

۳- حسینی بهارانچی. آیین همسرداری و آداب زندگی در اسلام: ۱۰۰- ۱۰۳.

بر کرفته شده از قدس آنلاین

منتظر مطالب بیشتر در این زمینه باشید

 

مطلب جدید!!! لطفا روی عنوان ذیل کلیک کنید :

نام نیکو از منظر اسلام

چند نکته  جدید برای همه عزیزانی که بخاطر حب و بغض هائی موجود از این پست خوششان نیامده!

تاریخ افزودن این مطلب۶/۱۲/۱۳۹۲

۱- ما با سنتهای قدیمی و یا اسامی که با عقل و شرع منافاتی ندارند مشکلی نداریم ، اتفاقا اسلام هم این سنتها را نفی نکرده و حتی روایاتی وجود دارد در تائید عید نوروز ایرانیان!

۲- در ضمن هیچ کس حق ندارد دیگری را مجبور کند که چه اسمی را برای فرزندانش انتخاب کند و حتی در آموزه های سلام هم چنین چیزی وجود ندارد! فقط از برخی اسمها که مخصوص خداوند است یا اسمهائی که با کرامت انسانی منافات دارد نهی شده است مانند چند اسمی که ذکر خواهند شد) و به برخی از اسمها سفارش شده است!

۳- برخی اسامی اسلامی را کهنه ، قدیمی و بی کلاس میدانند (اعتقادا یا عملا و یا هر دو) و اسامی ایرانی را جدید و با کلاس!! در حالی که قدمت اسامی ایرانی چند هزار سال بیشتر اسامی اسلامی است!

۴- برخی اسامی اسلامی را عربی می دانند در حالی که ما آنها را اسلامی می دانیم و نه عربی و اسلام متعلق به همه مردم جهان است نه اعراب!! امثال اسامی عربی اینها هستند ثعلب یعنی روباه ، کلب یعنی سگ ، حمار یعنی خر یا حمیر یعنی خر کوچک و… که به برکت اسلام شیوع این اسامی در بین عربها کمتر شد!!! که البته باز جریانی در بین عربها به وجود آمده که مانند برادر ایرانی اش در حال زنده کردن و شیوع دوباره همان اسامی جاهلی باستانی با عنوان تجدد ، باکلاسی و فرهنگ است!!! 

۵- اسامی محمد ، فاطمه ، زهراء ، علی ، جواد ، رضا ، تقی ، نقی ،هادی ، جعفر، مهدی و… همه اسلامی و شیعی هستند که به جز چند تا از آنها بقیه در بین اعراب اصلا شیوع ندارد یا بسیار کم است !

اما متاسفانه در بین ما ایرانیها و شیعه هم چند وقتی است که برخی جریانهای ناسیونالیستی برای خاموش کردن نور اسلام و زنده کردن جاهلیت قدیم و باستان گرائی ، این اسامی را که نماد حق و حقیقتند را  تمسخر کرده (نمونه اش اسامی جعفر و تقی و نقی است که از آنها به عنوان شخصیت جوک  و فکاهی استفاده می کنند و متاسفانه حتی در فیلم و سریالهای صدا و سیما هم هر چه بی سواد و روستائی و کارگر نامشان یا تقی است و یاجعفر و…. ) و اسامی باستانی را ترویج می دهند! که متاسفانه در مقیاس وسیعی به نتیجه هم رسیده اند. و اگر کمی در اینترنت جستجو منید این جریان طوفانی بپا کرده و خیلی ها دانسته یا ندانسته با این جریان همسو شده اند!

اقدامات رژیم منحوس پهلوی در این راستا و همچنین حمایتهای استکبار از این جریانها از زمان پهلوی ها تا کنون است!

به این پوستر که در جهت همان جریان تهیه شده ملاحظه فرموده و نظرتان را در مورد آن بیان فرمائید؛

۶- در نهایت عزیزانی که عاشق میراث باستانی ایران (به طور مطلق) هستند به این حدیث توجه کنند!

در حدیث ریان بن شبیب از امام رضا علیه السّلام نقل است که آن حضرت فرمود : اى پسر شبیب! اگر مى خواهى که به درجات اعلاى بهشت برسى ، با ما باش ! به غم ما غمگین باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولایت ما! که هر کس سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن محشور کند.

این مطلب در پستی مجزا بنام چند نکته در مورد اسامی ایرانی و اسامی اسلامی  منتشر شد

 

لطفا از پستهای جدید این وبلاگ هم دیدن فرمائید!

پوستر شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها

مشاهده و دانلود ۳۸ قسمت از کارتون بره ناقلا

فرزند بیشتر تربیت بهتر!

۱۵ نکته کلیدی در تربیت فرزند

کودکان خود را نترسانیم!

مشاهده و دانلود ۵۳ قسمت از کارتون برنارد

استفاده حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از شعر و لالائی برای تربیت کودکان

نحوه پاسخ به سوالات جنسی کودکان:

فیلم مستند ابتذال در مهدکودکها و برنامه کودک سیما !!!

زودپز ازدواج

درد دل چند تا دختر مجرد !+عکس

تاثیر اشتغال زنان بر اجتماع ، ازدواج جوانان و نسل آینده

فلسفه خنده و گریه کودک در گهواره + فیلم

۷ فرمان دین برای افزایش محبت در زندگی و دوری از طلاق های عاطفی

حیا و عفت جنسی والدین در مقابل فرزندان

اثبات وجود خدا (برای کودک و نوجوان و جوان به صورت جداگانه)

چند چرای مهم درباره کودکان!!

آسیبهای کارتون «باب اسفنجی» به بنیان خانواده !!

روزهای قمر در عقرب سال۹۳

کودک ۵ ساله چه سوالی از رهبر پرسید؟ و چه خواست؟ 

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1190

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما