سخنرانی شیر مادر از استاد قرائتی (صوتی و مکتوب)

0 734

سخنرانی استاد قرائتی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین و صل الله سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنه الله اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

در این ایام در مورد شیر مادر بسیار بحث و تبلیغ شده و من هم در بحث تعلیم و تربیت به صورت گذرا اشاره‌ای کردم ولی دیدم که درباره شیر مادر بحث بسیار است. و منابعی که از شیر مادر صحبت کرده‌اند عبارتست از: بحارالانوار جلد ۱۵، ۶۴، ۶۶، ۶۹، ۸۹، ۱۰۳، ۱۰۴، وسائل الشیعه جلد: ۱۷، ۱۳، فروع کافی: جلد ۵، تفسیر نمونه: جلد ۲، المیزان: جلد ۶، استبصار: جلد ۳، موطع، ابن ماجد، مسلم، تهذیب، مستدرک السفینه و… من آیات و روایات را پیدا کردم و برای کسانی که در این زمینه تخصص دارند خواندم و مطرح کردم تا غیر از جنبه دینی جنبه علی آن هم محزر شود.

۱- امتیازات شیر مادر

 بحث اول امتیازات شیر مادر است. قرآن می‌فرماید: «وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ»(بقره/۲۳۳) یعنی مادران فرزندان خود را ۲ سال کامل شیر بدهند، آیه ۲۳۳ سوره بقره. امتیازات شیر مادر عبارتست از اینکه: ۱- با محبت است. ۲- طبیعی است. ۳- کامل‌ترین غذا است.

– محبت خیلی مهم است. مثلاً پول خمس را به آقا می‌دهد دست آقا را هم می‌بوسد ولی وقتی عوارض شهرداری می‌پردازد، دشنام می‌دهد. چون دلیل پرداخت خمس و سهم امام برایش جا افتاده است و با رضایت می‌دهد ولی عوارض شهرداری را بازور می‌دهد. و محبتی که از طریق شیر مادر منتقل می‌شود به قدری است که هرکس می‌خواهد بگوید: «من راضی هستم» می‌گوید: «از شیر مادر برایت حلال‌تر باشد.» بچه در رحم مادر فقط ضربان قلب مادر را می‌شنود و هنگام شیر خوردن هم همینطور و بوی بدن مادر را استشمام می‌کند و به مادر می‌نگرد و نگاه مادر و عشق مادر و همه احساسات توام با شیر خوردن هستند. در اسلام حق خرجی با مرد است ولی حق حضانت با مادر است، یعنی طفل شیر خوار در صورت جدایی توسط مادر باید نگهداری شود.

وقتی برای نوزادان صدای ضبط شده قلب مادر را پخش کردند متوجه شدند نوزادان آرامش می‌یابند.

 دومین مزیت شیر مادر این است که طبیعی است. در طبیعت تمام پستانداران از طریق پستان فرزندانشان را تغذیه می‌کنند. و شیر مادر برای هر نژادی بهترین غذاست و تشریفات ندارد. مثل نماز خواندن و حرف زدن با خدا. تازه است و تقلب در آن نمی‌شود و دست نخورده است و کاملاً فطری و طبیعی است. در کمتر از یک ساعت و چند دقیقه هضم می‌شود. این دست الهی است که بچه مکیدن را بلد است ولی فوت کردن را بلد نیست. شهید پاک نژاد از شهدای ۷۲ تن، پزشک عجیب و فوق العاده و قدیمی بود و شبانه روز در خدمت مردم بود و فقرا را مجانی می‌دید و اهل نماز شب و… بود. ایشان سید بود و در پایان عمر نماینده مردم یزد و در کنار شهید بهشتی در جمع ۷۲ تن شهید شد و چه عمر پر برکتی داشت. خیلی سعادت می‌خواهد که یک پزشک هزاران بیمار را مجانی درمان نماید. قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً»(مائده/۳۲) هرکس یک نفر را زنده کند مثل این است که تمام مردم کره زمین را زنده کرده است. و این شغل بسیار مقدس است. اگر کسی از من بپرسد بهترین کتاب چیست؟ می‌گویم: «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» نوشته مرحوم پاک نژاد که ۲۲ یا ۲۳ جلد است و ایشان بیش از ۱۰۰ جلد کتاب نوشته است. ایشان بسیار انسان فاضل و عالمی بودند. ایشان می‌فرمایند: اگر بچه شیر نخورد مادر پستان را به صورت بچه بکشد تا دهانش را باز کند و هیچ وقت، وقتی بچه شیر می‌مکد پستان را از دهان بچه نکشید و اگر خواست جدا کند چانه بچه را پایین بکشد. نوزاد در اسلام احترام بسیاری دارد. وقتی هنوز نوزاد نشده اگر مادر بی احترامی بکند، مثلاً با قرص و آمپول آن را کورتاژ نماید، ۲۰ مثقال ۲۰ مثقال جریمه‌اش بالا می‌رود، اگر نطفه را سقط نماید ۲۰ مثقال طلا جریمه دارد، اگر خون بسته شد ۴۰ مثقال طلا و گوشت لخت شد ۶۰ مثقال طلا و اگر استخوان داشت ۸۰ مثقال طلا و اگر روی استخوان پوست بود ۱۰۰ مثقال طلا و… بدن بچه مبارک است و می‌فرماید: اگر پدر و مادر استطاعت دارند پس از تولد به مقدار موهای بچه نقره ببخشند و به احترام وجودش گوسفندی را ذبح کنند و به اهل محله آبگوشت بدهند. بچه اینقدر احترام دارد که وقتی بچه‌ای در دامان پیامبر ادرار کرد و مادرش فریاد زد، پیامبر مادر را توبیخ کرد که نباید فریاد بزنی! چون بچه می‌ترسد و ادرارش را نگه می‌دارد، ولی لباس من پاک می‌شود. و وقتی ما روایات را می‌بینیم متوجه می‌شویم چقدر با اسلام فاصله داریم.

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: «مَا مِنْ لَبَنٍ یُرْضَعُ بِهِ الصَّبِیُّ أَعْظَمَ بَرَکهً عَلَیْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ»(کافی، ج ۶، ص ۴۰) آیت الله منتظری اعلامیه‌ای دارند به مناسبت شیر مادر و این حدیث را هم نقل نمودند. هیچ شیری مبارک‌تر از شیر مادر برای استفاده بچه نیست. دندان نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، سالم‌تر از نوزادانی است که از شیر خشک تغذیه می‌کنند و حتی در مقابل امراض مقاوم‌تر هستند و چربی که در بدن مادر در هنگام حاملگی ذخیره می‌شود به هنگام شیر دادن آب می‌شود و زنانی که زایمان دارند نیز سالم‌ترند. برخی عوام می‌گویند تو سینه‌ات کوچک است شیر نداری، این چه حرفی است؟ چون سینه مثل کله است مگر می‌شود گفت چون کله‌ات کوچک است، عقل نداری یا برعکس؟

می‌گویند شیخ مرتضی انصاری آیت الله العظمی بود. زمانی که بچه طلبه بود سرش را ماشین می‌کرد، ۱۰ شاهی می‌داد، وقتی آیت الله هم شد ۱۰ شاهی می‌داد! روزی آرایشگر به ایشان اعتراض کرد. ایشان در جواب فرمود: علمم زیاد شده ولی مساحت سرم که زیاد نشده است!

۲- فواید شیر مادر و شیر دادن مادران‏

یا اینکه شیرش را می‌دوشد و دیگران می‌گویند رقیق است در حالی که این هم مثل کوچکی و بزرگی سینه اهمیتی ندارد و مادر با هر مکیدن نوزاد ارج می‌برد و شیر دادن به قدری اهمیت دارد که خدا گفته اگر روزه گرقتن به شیر دادن مادر لطمه می‌زند، مادر نباید روزه بگیرد و خدا از حق خودش گذشته است. کسی نباید کاری بکند که شیر مادری خشک شود. البته بدانید اینطور هم نیست که شیر مادر سریع خشک بشود، الان زن‌ها می‌گویند: «تو مرا غصه دادی، شیرم خشک شد! باید برایم طلا بخری تا شیرم درست بشود» شیر خیلی به غصه ربطی ندارد. تولید شیر با جریان شیر فرق می‌کند و ممکن است غصه در جریان شیر اثر داشته باشد ولی در تولید شیر اثری ندارد. زنانی که شیر می‌دهند کمتر سرطان سینه می‌گیرند و شیر خشک بر خلاف تبلیغات تو خالی است و مقاومت کمتری در نوزاد برای مقابله با امراض ایجاد می‌نماید. پروتئین شیر مادر از شیر گاو بیشتر است و چربی آن برای نوزاد قابل هضم‌تراست. بچه هر چه رشد پیدا می‌کند نیازش به غذا فرق می‌کند و شیر مادر هم با این تغییر تفاوت می‌کند. من می‌خواهم بدانم وقتی شیر در پستان مادر است و نوزاد بیرون، چگونه این هماهنگی بوجود آمده و کسانی که به خدا ایمان ندارند این را چگونه توجیه می‌کنند و این را با چه ارتباطات فزیکی و شیمیایی و کنش و واکنشی توجیه می‌کنند؟

 داستان:

یکی از معلمین که در یکی از روستاهای کاشان درس می‌داد. می‌گفت: زمان قدیم ما کلاسی داشتیم و رئیس فرهنگ آن زمان خودش برای بازدید آمد. با جیپ و بعد هم سوار اسب شد و داخل ده آمد. شبانه به مدرسه آمد و مشت عباس خادم بچه‌ها را ساکت می‌کرد و چپق می‌کشید. به او گفتم رئیس فرهنگ آمده است، چپقش را خاموش کرد و ایستاد و هر چه به رئیس گفتیم منتظر شود تا کلاس را آماده کنیم، با اصرار همان موقع وارد کلاس شد و گفت چرا کلاس پر از دود است؟ چرا خاکستر توتون ریخته؟ و ما گفتیم تصادفاً اینطور است و همیشه وضع خوب است. از شانس چپق خوب خاموش نشده بود و کت مشت عباس می‌سوخت، جناب رئیس گفت چرا بوی کهنه سوخته می‌آید و ما باز هم گفتیم تصادفاً اینگونه است. ایشان که مدیر مدرسه بود، می‌گفت: از آنجایی که قرار بود ما خراب شویم بدترین بچه کلاس را رئیس بلند کرد. تا رئیس سرش را آن طرف کرد من به بچه گفتم بنشیند و بقل دستی‌اش را که خوب بود گفتم بلند بشود و رئیس که برگشت دید یکی دیگر بلند شده است. گفت: من که به تو نگفتم بلند شوی و بچه پاسخ داد آقای مدیر گفت و رئیس برگشت و به من گفت حیا خوب چیزی است همه چیز تصادف بود این هم تصادف است؟

این قضیه شیر مادر را هم می‌شود گفت مثل خیلی چیزهای دیگر تصادف است. تا کنون ۷۰ نوع مواد در شیر کشف شده و من اینها را از دکتر مرندی برایتان نقل می‌کنم. چون ایشان فوق لیسانس نوزادن است. و اطلاعات ما از ۴ کتاب با دو گفتگوی شفاهی است. مکیدن شیر را زیاد می‌کند و احساس اینکه بچه‌ام گرسنه است شیر مادر را زیاد می‌کند و اشتباه است که در زایشگاه‌ها بچه را از مادر جدا می‌کنند و وقت غذا می‌آورند، چون اگر بچه کنار مادر باشد و گریه کند مادر می‌گوید گرسنه است و تحریک می‌شود و باعث تولید شیر و جریان شیر می‌شود. یکی از متخصصین می‌گفت: بچه مثل انسان راحت طلب است و چون مکیدن پستان سخت‌تر از پستانک است، به همین جهت پستانک را ترجیح می‌دهد. وقتی چند بار شکم خود را با راحتی سیر کند، دیگر حاضر نیست به خودش زحمت بدهد. برخی اشتباهاً فکر می‌کنند اگر بچه شیر نخورد، برای اندام مادر بهتر است، چون وقتی مادر مدتی شیر نداد همین چربی‌هایی است که در بدنش هست، ذخیره می‌شود و مکیدن چربی بدن مادر را بیشتر جمع می‌کند.

۳- توجه به مادران در دوران شیردهى و تأثیر غذاها

مرد باید از زن خود حمایت کند، مرد بودن به صدای کلفت و زور زیاد نیست. بلکه به این است که مرد اگر گوشت غذا کم است، بدهد به خانم بخورد چون می‌خواهد به بچه شیر بدهد. زن نیاز به آسایش دارد. زن در خانه ۳ شیفت کار می‌کند و مرخصی و اضافه کاری و حقوق هم ندارد. شب‌ها مرد از بچه مراقبت کند تا زن بخوابد و به زن کمک کند و ظرف بشوید و در دیگر امور به خانمش یاری برساند. امیرالمؤمنین (ع) هم همینطور رفتار می‌کرد.

از خرج‌هایتان کم کنید تا مادر بهتر تغذیه کند و اینکه مادر دمپایی بپوشد و غذای خوب بخورد بهتر است تا اینکه کفش ورنی و پاشنه بلند بپوشد و تغذیه‌اش خوب نباشد. حالا نگویید چون دولت پول ندارد شیر خشک بخرد، شما می‌گویید شیر مادر بدهید. البته دولت سالی ۱۰۰ میلیون دلار خرج شیر خشک می‌کند، ولی دولت این پول را خرج کند برای مرخصی مادر شیرده، تا در خانه بنشیند و بچه را شیر بدهد و چه بهتر که این پول برای رفاه مادر خرج بشود. البته دولت پول زیاد ندارد، ولی بدهی هم ندارد. وضع آدمی که لباس خوبی ندارد، ولی قرض هم ندارد بهتر از کسی است که لباس شیکی دارد ولی مقروض و بدهکار است.

کسی می‌گفت: خدایا گچ‌های سقف را حفظ کن. پرسیدم: چرا؟ گفت چون هر آجر این خانه را از کسی قرض کردم و گچ‌ها اینها را نگه داشتند و اگر گچ‌ها نگه ندارند هر آجر آن نزد صاحبش برمی گردد. و برای افتخار دولت ما همین بس که هر چند پیشرفته نیستیم ولی مثل خیلی از کشورهای دیگر بدهکار هم نیستیم. به امید روزی که بنشینند و فکرهای اساسی و انقلابی بکنند. گاهی مردم فکر می‌کنند دولت از راه سیگار در آمد فراوانی دارد. اما استفاده‌ها را بنویسید و ضررهایی را هم که در اثر سیگار ایجاد می‌شود از قبیل بیماری و سرطان و… را هم بنویسید. خطر سیگار برای زن بیشتر از مرد است، بخصوص زنی که شیر می‌دهد روی شیرش اثر می‌گذارد. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «کمْ مِنْ أَکلَهٍ مَنَعَتْ أَکلَاتٍ»(نهج‌البلاغه، حکمت ۱۷۱) یعنی گاهی اوقات یک لقمه باعث می‌شود انسان نتواند غذایی را بخورد. درآمد سیگار هم همینطور است یعنی یک سور کوتاه مدت، ضررهای فراوانی به دنبال دارد که جبران ناپذیر است. شیر خشک وابستگی می‌آورد. شیر خشک کمبود عاطفه می‌آورد، چون بچه محبت می‌خواهد. عروس و دامادهایی که صاحب بچه اول شده‌اند، زمانی که بچه گریه می‌کند نمی‌دانند چه شده است. نه گرسنه و نه تشنه شده و نه جایش را خراب کرده است. ولی به محض اینکه او را در آغوش می‌گیرند، آرام می‌شود و این به این معنی است که محبت می‌خواسته است. بچه‌هایی که از شیر خشک می‌خورند و از سینه مادر جدا می‌شوند، نسلی می‌شوند که در خیابان اگر یک نفر بنزین بخواهد، جلوی هرکس را می‌گیرد کسی نمی‌ایستد و توجه نمی‌کند. این نامردی است بلکه شیر خشک خورده و کمبود عاطفه دارد.

یا اینکه کسی از روستا آمده و امضا می‌خواهد و بخاطر یک امضاء شب مجبور می‌شود در شهر بماند. ولی می‌گوید وقت اداری تمام شده است و این در نتیجه عواطف کم و خوردن غذاهایی است که قساوت قلب می‌آورد. برخی غذاها را نباید خورد و برخی چیزها را نباید دید و با برخی افراد نباید معاشرت کرد. نشستن با آدم پول‌دار قساوت قلب می‌آورد، چون یک خانه ۵۰ متری دارد و یک ساعت که با آدم پول‌دار می‌نشیند می‌گوید: خدا به من کم داده و با حب خدا وارد می‌شود و با بغض خدا خارج می‌شود.

املاح و فلزات و آنچه از ویتامین و… نوزاد احتیاج دارد در شیر مادر هست. و به خصوص آقوزی که هست خیلی مهم است و خیلی به آن سفارش شده است. گرچه بیشتر از یک قاشق غذا خوری نیست ولی خیلی مهم است. کسی نگوید چون رنگش عوض شده مسموم است. بچه در شکم مادر کاملاً صحیح و سالم است ولی هنگام تولد لب و سرش با آلودگی‌های مجرای زایمان آلوده می‌شود و وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد، آلودگی‌ها هم وارد معده نوزاد می‌شود و تنها چیزی که جلوی میکروبها را می‌گیرد، همان آقوز است که از مادر می‌خورد. پس ارزش شیر مادر را بدانیم و دولت هم حمایت کند.

آیت اللهی در شهری مرد و یک میلیون تومان خرج تشییع جنازه و ختم او شد. شهر تکان خورد، مغازه را بستند و… شخصی گفت: اگر این پول را زمانی که آیت الله زنده بود روزی یک سیخ کباب می‌دادید بخورد، او نمی‌مرد. چون آیت الله پیرمرد فقیری بود ولی در عین حال مهم بود. گاهی ما ۱۰۰ هزار دلار خرج آوردن شیر خشک می‌کنیم، ولی ۵ هزار دلار خرج رفاه زن‌ها نمی‌کنیم و باید این شعارها را که زن و مرد یک جور هستند کنار بگذاریم. چون دو جور هستند البته این به این معنا نیست که زن پست‌تر از مرد است و از حقوق اجتماعی یکسان برخوردار نیست، بلکه به این معناست که از زن نمی‌شود مثل مرد کار کشید. چون زن و مرد دو وجود هستند و برای دو کار متفاوت ساخته شده‌اند و حتی کسانی که خودشان این شعار را می‌دهند کارهای خشن را به مردها می‌دهند.

دستوراتی که برای شیر مادر آمده است. یک مطلب اینکه حق شیردادن برای بچه است «وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْن»(بقره/۲۳۳) و مدت شیردادن بیست و چهار ماه است تا بیست و یک ماه و کمتر از بیست و یک ماه را باید مشورت کرد که آیا صلاح است یا خیر. اگر زن و شوهر دعوا کردند، بچه را مال المحصالحه قرار ندهند. «لا تُضَارَّ والِدَهٌ بِوَلَدِها»(بقره/۲۳۳) چون گاهی زن با شوهر دعوا می‌کند و برای انتقام توی سر بچه می‌زند یا بالعکس. یعنی مادرها بخاطر ناراحتی از شوهر به بچه‌هایتان ضرر نزنید «وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ»(بقره/۲۳۳) پدر هم وقتی از مادر ناراحت شد، به بچه ضرر نزند. می‌فرماید: «وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»(بقره/۲۳۳) یعنی مادر وقتی شیر می‌دهد باید آرامش نسبی داشته باشد. از نظر اقتصادی و تمام مخارج مادر در ایامی که شیر می‌دهد، به دوش پدر است تا زن آرامش داشته باشد.

۴- تأثیر شیر مادر و دایه‌‏ها بر روحیات بچه‏

به بچه دیگران هم می‌توان شیر داد و در اسلام دایه گرفتن وجود دارد. ولی شرایط مختلفی برای دایه وجود دارد. «لَبَنُ الْیَهُودِیَّهِ وَ النَّصْرَانِیَّهِ وَ الْمَجُوسِیَّهِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ لَبَنِ وَلَدِ الزِّنَا»(کافی، ج ۶، ص ۴۳) یعنی اگر زنتان شیر ندارد، شیر دایه از شیر خشک و… بهتر است، چون دایه همچون مادر انسان است. ولی مواظب باشید که دایه‌ای که می‌گیرید، مسلمان باشد. اگر مسلمان پیدا نکردید و خواستید به یهودی و ارمنی بدهید، باید شرط کنید که در منزل خودتان شیر بدهد و از مشروبات الکلی و گوشت خوک دوری کند. حدیث داریم: «إِنَّ الرَّضَاعَ یُغَیِّرُ الطِّبَاعَ»(قرب‌الإسناد، ص ۴۵) شیر خصلت‌ها را عوض می‌کند.

نام شیخ فضل الله نوری را حتماً شنیده‌اید. نوه ایشان رئیس توده‌ای‌های ایران بود. ایشان پسر هرزه‌ای داشت که وقتی شیخ فضل الله را دار می‌زدند، در پای دار کف می‌زد. در زندان قبل از اعدام کسی به ایشان گفته بود: که شما چرا پسرتان اینقدر هرزه شده است؟ ایشان فرمود: می‌دانستم هرزه می‌شود، چون در نجف بودم و مادرش شیر نداشت دادیم به زنی تا به او شیر بدهد. بعداً فهمیدم او زن هرزه‌ای بوده و به امیرالمؤمنین توهین می‌کرده است و فحش می‌داده است و شیری که این ناصبی در حلق بچه من ریخته، از این بهتر نمی‌شود.

اگر دایه زیبا باشد اثر دارد. «اسْتَرْضِعْ لِوَلَدِک بِلَبَنِ الْحِسَانِ وَ إِیَّاک وَ الْقِبَاحَ فَإِنَّ اللَّبَنَ قَدْ یُعْدِی»(کافی، ج ۶، ص ۴۴) یعنی دایه خوش صورت باشد و به دایه بد ترکیب فرزندتان را ندهید، چون شیر اثر می‌گذارد. دایه نباید مجنون و دیوانه باشد. حدیث داریم: «تَخَیَّرُوا لِلرَّضَاعِ کمَا تَتَخَیَّرُونَ لِلنِّکاحِ فَإِنَّ الرَّضَاعَ یُغَیِّرُ الطِّبَاعَ»(بحارالأنوار، ج ۱۰۰، ص ۳۲۳) همانطور که در زن گرفتن دقت می‌کنید، در دایه گرفتن هم دقت کنید. و بهترین نمونه دایه‌ها، دایه‌ای بود که پیامبر داشت. چون مادر پیامبر زمانی که پیامبر به دنیا آمد شیر نداشت و پیامبر پستان هیچ زنی را به دهان نگرفت، تا اینکه یک عرب بیابانی را پیدا کردند و پستان او هم شیر نداشت. بعد که تحقیق کردند، فهمیدند حلیمه سعدیه تنها کسی بود که در آن منطقه لبش به مشروبات الکلی آلوده نشده بود. یک پستان حلیمه شیر داشت و یکی نداشت و پیامبر آن پستانی را که شیر نداشت اینقدر مکید تا از آن شیر آمد. و در اینجا یکی از علما اشاره زیبایی دارد و می‌گوید: «هر وقت می‌خواهی چیزی بخوری از تولیدات خودت بخور» حدیث داریم از دو پستان شیر بدهید و اگر از یکی خورد و تمام شد دفعه دیگر از پستان دیگر شیر بدهید. و وقتی به بچه غذا دادید او را به سمت راست بخوابانید.

بچه را بخاطر گریه نزنید، چون گریه ورزش بچه است. دو نوع رطوبت در بدن بچه است یکی در بدن که از دهان بیرون می‌آید و دیگری در مغز که از طریق اشک بیرون می‌آید و امام صادق فرمود: اگر این رطوبت‌ها بیرون نیایند، بچه ابله می‌شود.

۵- خواهر و برادر رضاعى‏

شیردادن را و اصول شیردادن را مقدس بشمارید. اگر بچه‌ای از پستان دیگری شیر بخورد با آن خانواده خواهر و برادر رضاعی می‌شود و ازدواجشان تا ابد حرام است، پس مواظب باشید. چون ما داشتیم دو نفر با هم ازدواج کردند و بعداً معلوم شده از یک پستان شیر خورده‌اند. و این قاعده فقهی است که (الحرام من الرضاع ما یحرم من النسب) یعنی همینطور که خواهر و برادر واقعی ازدواجشان حرام است، خواهر و برادری هم که از یک پستان شیر خورده‌اند ازدواجشان حرام است. شیر دادن عبادت است و ثواب دارد و اگر کسی به بچه‌اش شیر بدهد و او را سیر کند، مثل این است که برده‌ای را آزاد کرده است. و اگر مادر در ایام شیر دادن بمیرد حکم شهید دارد و در ایام شیر دهی در حکم رزمنده است. همه اینها حدیث هستند. در ایام شیردادن مریضی هم چندان مهم نیست. فقط دو، سه رقم است که مادر نباید شیر بدهد، مثل سل‌های شدید و گرنه تب و امراض جزئی تاثیری ندارد.

شیر خشک بی عاطفگی می‌آورد و می‌شود مثل کسی که بنزین تمام می‌کند در حالی که ۱۰ کیلومتر تا شهر باقی مانده و تا شب کسی به او بنزین نمی‌دهد. این نسل بی عاطفه و بی غیرت است. هم کسانی که بنزین ندارند و هم کسی که همت نداشت تا پیاده برود و بنزین بیاورد. محبت، محبت می‌آورد و بهترین شیر، شیر مادر است.

خدایا! از تو می‌خواهیم همه رقم کمبود عاطفه، علم و… را در مملکت ما برطرف نما و ما را ملت نمونه قراربده. کشورهای غربی فهمیدند که شیر خشک و سیگار بد است و کنار گذاشتند. بدی ما این است که کنار نمی‌گذاریم و سیگار را رها نمی‌کنیم. چون ما شخصیت علمی نداریم بر خلاف غربی‌ها که وقتی می‌فهمند کاری اشتباه است، کنار می‌گذارند. ما رها نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم شخصیت به سیگار یا پشت ابرو و پاشنه بلند است و حتی اگر ثابت شود که کفش تنگ مضر است، کنار نمی‌گذارند. کسی اگر مایه‌های ارزشمند علم و کمال را دارا باشد، با خودنمایی جلب توجه نمی‌کند. امام کاظم در مورد بد حجابانی که جلب توجه می‌کنند، فرمودند: معلوم است کمبود دارند. مثل کسی که بالای منبر رفت و گفت چیزی می‌گویم تا بخندید و هیچکس نخندید و بالاخره مجبور شد ادا در بیاورد تا مردم بخندند. پس معلوم می‌شود این آدم کمبود دارد. شما که پزشک هستید به مستضعفین بیشتر برسید و اینطور نباشید که عمری در طب باشید، ولی به مناطق محروم و روستاها نروید و اگر اینطور باشد روستایی‌ها به قهر می‌آیند. نماز جمعه را هم فراموش نکنید.

 خدایا خدایا تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگه دار.

 

دانلود

۵۳:۴۲

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1217

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما