چرا براى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرزند پسر باقى نماند؟

1 546

 

شخصی از امام صادق (علیه السّلام) پرسید : سرّ این که براى رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) فرزند پسر باقى نماند چه بود؟

حضرت فرمودند:
براى این که خداوند عزّ و جلّ حضرت محمّد
(صلّى اللَّه علیه و آله)  را پیامبر آفرید و على علیه السّلام را وصىّ آن حضرت قرار داد حال اگر رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) صاحب پسر مى‏ شدند آن پسر از امیر المؤمنین علیه السّلام به رسول خدا سزاوارتر مى‏ شد در نتیجه او را باید وصىّ پیامبر مى‏ گردانید و بدین ترتیب وصایت حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) ثابت نمى‏ گشت.[i]

نظر یک خواننده

اصلا قبول ندارم اینو اگر هم معصوم این حرف رو زده باشه حتما داستانی ، قبل و بعدی ، تفسیری داشته که ننوشتید مگه فرزند پیامبر بودن نشان از منتخب خدا و وصی خدا بودن است ؟

مگه امامت ارثی هست که از پدر به فرزند برسه ؟

چرا پسر نوح پیامبر نشد ؟

چرا حضرت علی بر حضرت زهرا (سلام الله علیها)  که فرزند پیامبر بود ولایت داشت ؟

جواب:

فرزند پیغمبر بودن نشان از منتخب و وصی خدا بودن نیست! ولی معمولا این طور بوده و فرزندان انبیاء ، اوصیاء هم بوده اند! البته نه همه فرزندان آنها!

امامت هم ارثی نیست ولی باز هم معمولا این طور بوده و فرزندان ائمه امام هم بوده اند! (به جز امام حسن (علیه السّلام))

در ضمن قرار نیست که همه فرزندان انبیاء و ائمه (علیهم السّلام) پیغمبر و امام باشند که در واقع هم اینطور شده! و فقط یکی از فرزندان امام یا پیغمبر شده!

از پسرهای حضرت نوح (علیه السّلام) هم فقط یکی ناخلف در اومد نه همه آنها ! و باز پیغمبر بعدی هم از فرزندان حضرت نوح (علیه السّلام) بوده!

در بین فرزندان ائمه هم ناخلف دیده شده !

در ضمن دلیلی وجود ندارد که حتما فرزند پیغمبر باید بر دیگران ولایت داشته باشد! ولایت از آن کسی است که خدا او را انتخاب کرده! و انتخاب خدا حضرت علی (علیه السّلام) بوده نه حضرت زهراء (سلام الله علیها)

در بین مردم آن چیزی که شایع و مقبول است این است که جانشین افراد از فرزندان پسر آنها باشد و در مورد پیغمبر خدا هم اگر آن حضرت فرزند پسری داشتند مردم زیر بار فرد دیگری حتی ابوبکر هم نمی رفتند همانطور که حتی زیر بار وصیت خود حضرت رسول الله (صلّى اللَّه علیه و آله)  هم نرفتند و «علی جوان!» و به قول خودشان «کم تجربه» را کنار زدند!

اما اینکه ۱۲۴هزار پیامبر  و همه مرد ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند براى این است که نبوت و رسالت و امامت کارهاى اجرایى دارد و خصوصیات بدن و جسم مردها به گونه اى است که کارهاى اجرایى وظیفه مردهاست از طرف دیگر پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولایت است. کمال انسان در آن است که بشود ولى الله و این مقام اختصاصى به مرد یا زن ندارد زنان بزرگى نظیر آسیه(سلام الله علیها) ، مریم (سلام الله علیها) ، حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، زینب کبرى(سلام الله علیها)  و حضرت معصومه(سلام الله علیها)  در عالم بوده اند و این ها هر کدام با حفظ مرتبه و درجه خاص خود مى توانند به ولایت رسیده باشند.
نبوت و رسالت امر اجرایى است اینکه زنى پیامبر یا امام نشده است براى این است که زن باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد در جنگ و صلح فرماندهى جنگ را بعهده بگیرد. این کار واجرایى براى زنان دشوار است این چنین نیست که اگر پیامبران همه از جنس مرد بودند معنایش این است که کمال معنوى مخصوص مرد است بلکه کمال معنوى مربوط به ولایت است و در ولایت الهى بین زن و مرد تفاوتى نیست زن و مرد هردو مى توانند ولى الله بشوند.[ii]



[i] . علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ؛ ج‏۱ ؛ ص۴۴۷ سلام

[ii] . توصیه ها و پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آیت الله
جوادى آملى. صفحه ۹۰- ۸۹٫

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1224

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. زهرا می گوید

    اگر پیامبر به جای حضرت زهرا پسر داشتند و این امت به اعقاب برگشته به جای حضرت زهرا ان پسر را شهید میکردند دیه ان پسر برابر نفوس کل عالم بود و خداوند به واسطه این امر همه راکن فیکون میکردو امر هدایت را برمیداشت و مردم در گمراهیشان ثابت میکرد . پس خدا به امت رحم آورده که به انحضرت فرزند ذکور نداده و این مظنون از داستان ابراهیم و اسمائیل مستفاد میشود انجا که خداوند فرمود ما دیه اسمائیل را ذبح عظیم قرار دادیم . ایا دیه ای که خداوند برای اسمائیل قرار داد همان گوسفند بود ؟ اگر کسی اینطور فکرکند قطعا خدا را عاجز و بیمقدار دانسته که دیه را یک گوسفند تلقی کند بلکه دیه ای که خداوند بر اندو قرار داد قرار دادن نسل پیامبران مرد از اندو بود و نسل پیامبری به کسی برسد یعنی چه ؟ یعنی اینکه هدایت از طریق انان باشد و ظلمت از طرف انان برداشته شود حال فرض کنید شما به جای دختر پیامبر پسر ان حضرت را به قتل میرسانید خدا دیه را پس میگرفت و شما را از نعمت هدایت تا ابد محروم میکرد و اینگونه نابود میشدید

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما