ظاهرا در ذهن عوام اینگونه تعبیر شده هنگامی که نوزاد دچار نفخ شکم شد با اب جوش و قند دل پیجه او رفع می شود در صورتی که اینگونه نیست .
از آنجایی که نوزادان از وزن پایینی برخوردار هستند با خوردن برخی از مواد غذایی دچار سوءهاضمه و مشکلات گوارش زیادی می‌شوند.

دکتر مهناز دهقان نیری با بیان اینکه دادن آب قند به نوزادان آنها را با عواقب و مشکلات زیادی مواجه می کند، گفت: دادن آب قند به نوزادان زمینه نفخ شدید و افزایش قند خون آن ها را فراهم می آورد.

وی افزود: مصرف آب قند همچنین باعث می شود نوزاد به تغذیه با شیشه عادت کند و تمایلی به تغذیه با شیر مادر نداشته باشد.

این پزشک تاکید کرد: در روزهای نخست پس از تولد، تا به جریان افتادن شیر مادر، نگران گرسنگی نوزادان نباشید و به طور خودسرانه به آن ها آب قند ندهید زیرا در صورت نیاز، سرم دکستروز به نوزادان تجویز می‌شود که وابستگی به شیشه را در آنها ایجاد نمی کند و انتخاب بهتری است.

با توجه به آن که مکیدن، شیر مادر را افزایش می دهد، مصرف آب قند با شیشه میزان ترشح شیر را به حداقل می رساند و مادر نمی تواند شیردهی موفقی داشته باشد.

 شیرینی‌جات باعث تغییر ذائقه غذایی در کودکان می‌شود و در بزرگسالی آنها را با مشکلات چاقی روبه‌رو می‌کند از این رو مادرانی که به تازگی شروع به دادن غذای کمکی به نوزادان خود کرده‌اند، باید از دادن قند، شکر و شیرینی تا حد امکان پرهیز کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، باید از دادن آب قند به کودکان حتی هنگامی که دل پیچه و یا دل درد دارد جلوگیری کرد زیرا معده او را عادت به مواد غذایی شیرین می‌‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهند، کودکان در سنین یک تا سه سال به طور طبیعی باید مواد لبنی را بدون هیچگونه چاشنی مصرف کنند و والدین باید مایعات به ویژه آب و میوه‌ها را با کمترین میزان شکر و افزودنی‌ها برای آنها تهیه کند.