تأثیر سبک زندگی در ناباروری

0 81

ازدواج دیر هنگام، تمایل به تاخیر در فرزند آوری و استفاده از روش های پیشگیری از حاملگی به مدت طولانی می تواند موجب ناباروری شود. به همین دلیل هر چه بارداری و زایمان زودتر اتفاق بیفتد، احتمال نازایی ثانویه، سرطان های تخمدان و پستان، یائسگی زودرس و عوارض مربوط به آن از قبیل پوکی استخوان، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و … کمتر خواهد شد.

باید توجه داشت حق مادر شدن با توجه به تفاوت های فردی و موقعیت و شرایط جغرافیایی، نژادی، تغذیه، آداب و رسوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین تعیین محدوده سنی برای ازدواج و بارداری مغایر با حقوق مادر و تشکیل خانواده می باشد.

آنچه مسلم است تغییرات جدی و محسوس در ابعاد مختلف سبک زندگی در ایحاد و گسترش دامنه این مشکل نه تنها بی تاثیر نبوده بلکه تحقیقات علمی نشان می دهد که تغییر در نحوه ی پوشش و لباس، مسکن، تغذیه، تفریح، بهداشت، کشاورزی و … همگی نقش قابل ملاحظه ای در ایجاد زمینه های ناباروری و البته سایر مشکلات جسمی و روحی انسان امروز دارند، در ادامه به تاثیر برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

بدون شک ارائه ی یک الگوی صحیح و متناسب با معیارهای اسلامی می تواند مصالح زندگی خانوادگی را تامین نماید و در حفظ سلامت روحی و روانی اعضا خانواده نقش مقابل توجهی داشته باشد.

الگوگیری خواسته یا ناخواسته ما از مدل زندگی جهان غرب بدون بررسی و آسیب شناسی موجب شده است که عوارض و مشکلات ناشی از آنها نیز به جامعه ما وارد شده و با سرعت گسترش یابد. متاسفانه در برخی ابعاد، این عوارض و پیامده های منفی به جهت عدم بومی سازی و تناسب با بستر فرهنگی اجتماعی کشور ما حتی بیش از آنچه در خود کشورهای غربی بروز یافته، دیده می شود. موارد زیر که همگی برگرفته  از تحقیقات مستقل علمی و دانشگاهی است نشان می دهد که چگونه تغییر سبک زندگی، جداشدن از سنت ها و عادات فرهنگی و بومی و استفاده از برخی پدیده ها و ابزار های مدرن، سلامت جسمی و روحی نسل آینده و از جمله سلامت باروری را تحت الشعاع قرار داده است.

آلاینده های زیست محیطی

آب و خاک و هوا

آلودگی محیط زیست به ویژه هوای آلوده ای که تنفس می کنیم تاثیر مخربی بر سلامت دارند، سرب و سوخت های اکسیژنه جایگزین سرب و آلاینده های ناشی از سوخت ناقص بنزین موجب بلوغ زودرس، افزایش سرطان ها و اثرات سوء در سیسستم تولید مثل می شود.

آنچه از تحقیقات علمی به دست آمده حاکی از آن است که این ترکیبات در جلوگیری از تشکیل نطفه، سقط جنین، عدم رشد مناسب جنین، ایجاد ناباروری و … موثر شناخته شده اند. جذب سرب از راه هوا و آب و غذا موجب عقیمی در بزرگسالان، زایمان زودرس، سردرد، خستگی، بی قراری و عدم تمرکز کافی می شود، در افراد مسن لخته شدن خون در مغز و سکته های مغزی را در پی دارد و در کودکان باعث کاهش توان فکری و ضریب هوشی خواهد شد.

مصرف مواد مخدر

ورود و توزیع مواد مخدر در کشورمان به عنوان یکی از ابزارهای تخریب و تحدید نسل جوان و نابودسازی سرمایه های انسانی در سال های اخیر رشد حیرت آوری داشته است! نگاهی به آمار های رسمی و غیر رسمی حکایت از افزایش ۴۰ برابری کشت مواد مخدر از زمان تهاجم نظامی آمریکا و غرب به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی دارد. در سال ۲۰۰۱ که اولین سال حضور ناتو در افغانستان است میزان کشت خشاش در این کشور ۱۸۵ تن اعلام شده و امروزه به ۷۰۰۰ تن رسیده و سطح زیر کشت آن بخش اعظم افغانستان را در برگرفته است.

متاسفانه با افزایش حجم و تنوع این مواد و ساخت انواع صنعتی آن مانند کراک و شیشه و عرضه با قیمت ارزان، دامنه گسترش آلودگی و اعتیاد به این مواد، بسیار وسیع شده است. علاوه بر تخریب روحی و روانی، بر انسان به علت تاثیر شدید بر روی سیستم تولید مثل هر دو جنس در صورت مصرف هر چند اندک آن می تواند موجب ناباروری گردد. سیگار نیز به دلیل داشتن نیکوتین همین اثرات تخریبی را به دنبال دراد.

محصولات آرایشی

«باریم» عنصری از گروه فلزات قلیایی است که بسیاری ترکیبات و املاح آن به شدت در انسان ایجاد مسمومیت می نماید این عنصر در صنعت کاربرد وسیعی دارد و در ساخت پلاستیک ها، صابون ها و همچنین برخی محصولات آرایشی از جمله رژلب مورد استفاده قرار می گیرد که مستقیما از طریق منافذ پوست و یا دهان و تنفس وارد بدن می شوند. تاثیرات منفی این ترکیبات در جلوگیری از لانه گزینی جنین در رحم، سقط جنین و انواع بیماری های قلب و عروق به اثبات رسیده است. همچنین فتالات ها (یک استروژن محیطی یا مختل کننده های آندو کربنی) که در واقع حالت دهنده لاستیک های قابل انعطاف می باشند کاربرد وسیعی در تهیه لوازم آرایشی از جمله در لاک ناخن، ضدآفتاب، مرطوب کننده ها، اسپری مو و شامپوها و دیگر موارد مصرفی دارند. این ترکیبات که محلول در چربی و نسبت به متابولیسم مقاوم هستند سبب اختلالاتی در هورمون های تولید مثل طبیعی بدن می شوند.

چاقی و تغذیه نامناسب

آمار های سازمان غذا و دارو نشان می دهد که چاقی در ایران ۱۰ برابر آمار جهانی است و قابل توجه اینکه چاقی یکی از مهم ترین عوامل ناباروری می باشد. استفاده از رژیم های نامناسب غذایی، غذاهای صنعتی همراه با انواع نگاه دارنده، فست فود ها در زندگی امروز بسیار رواج یافته است. غذاهای چرب، موجب تغییر در سیستم هورمونی و اختلال در سوخت و ساز بدن می گردد.

استفاده از انواع هورمون ها و داروهای گوناگون در پرورش دام و طیور نیز موجب شده است که انواع گوشت قرمز و حتی گوشت سفید مرغ و ماهی نیز از سلامت کافی برخوردار نبوده و بقایای این هورمون ها در محصولات لبنی هم دیده شود که موجب اختلالات هورمونی، افزایش موهای زائد، ایجاد انواع کیست ها و امثال آن به ویژه در دختران می گردد که تمام این موارد از جمله موارد موثر در ایجاد ناباروری می باشند.

پوشش و لباس های تنگ

پوشیدن لباس های تنگ و چسبان به ویژه شلوارهای جین از نمادهای ترویج مدها و الگوهای غربی در کشورمان می باشد. این لباس ها در مردان و زنان هر دو موجب اختلال در خون رسانی به اعضای تولید مثل می شود که در زنان موجب انواع عفونت ها، تولید کیست های تخمدانی و بیماری های قارچی دستگاه تناسلی و نهایتا کاهش قدرت باروری می گردد همچنین در خانم ها با تغییر لگن زایمان طبیعی را دشوار یا غیر ممکن می سازد.

امواج و تشعشعات الکترو مغناطیسی

توسعه سریع علم و تکنولوژی و پیشرفت در صنعت برق، موجودات زنده و انسان را تحت تابش طیف وسیعی از میدان های الکترومغناطیسی حاصل از وسایل برقی، از جمله خطوط انتقال نیروی برق با ولتاژ زیاد، کامپیوتر های شخصی، فر برقی، تلوزیون، یخچال و … قرار داده است.

آنتن های BTS تلفن همراه نیز به دلیل آنکه تشعشعات الکترومغناطیسی از خود ساطع می کنند، برای انسان خطر ساز هستند و قرار گرفتن در معرض امواج این آنتن ها برای مدت طولانی و در فواصل کوتاه، خطرناک است و عوارض ثابت شده ای از جمله سردرد، سرگیجه، افزایش فشار خون، مشکلات و تحریکات عصبی برای فرد به وحود می آورد.

از طرفی این امواج می توانند بر تولید نطفه تاثیر گذار باشند. تحقیقات نشان می دهد، تغییر فراکانس های موجود در امواج روی تعداد نطفه تاثیر دارد. در نتیجه در افرادی که بیشتر در معرض آلودگی های صوتی و غیر صوتی قرار می گیرند، امکان ناباروری بیشتر خواهد بود.

همچنین کاربرد روز افزون تلفن های همراه در زندگی روزمره انسان و انتشار برخی گزارش های علمی در مورد اثرات نامطلوب امواج مایکروویو ساطع شده از آنها بر برخی فرایند های رشد و نمو، نظیر عملکرد سیستم عصبی مرکزی باعث نگرانی های بسیاری در مورد اثرات احتمالی این امواج بر سلامت انسان شده است.

اثرات امواج الکترومغناطیس با فراکانس پایین بر غده تناسلی و باروری توسط پژوهشگران بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است که نتایج این تحقیقات بیانگر کاهش باروری و اختلال در اندام تناسلی مردان می باشد.

رایانه های کیفی (لپ تاپ) نیز به عنوان یکی از منابع میدان های الکترومغناطیسی شناخته شده اند. بسیاری از افراد، این رایانه ها را در هنگام استفاده روی پاهای خود قرار می دهند. به تازگی گزارشهایی در مورد خطرات گرمایی گذاشتن رایانه های کیفی روی پاها منتشر شده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ میلادی روی تغییرات درجه حرارت اندام های تولید مثلی مردان در هنگام استفاده از رایانه های کیفی روی پاها صورت گرفته است، نشان می دهد که میدان های مغناطیسی تولید شده از طریق تاثیر بر میزان تحرک اسپرم ها، قابلیت های تولید مثلی را دچار اختلال می نمایند.

مسلما استفاده از تکنولوژی زمانی برای انسان مفید است که سلامت روانی و جسمی را به مخاطره نیندازد.

استفاده از آفت کش ها و سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی

مصرف متوسط سالیانه آفت کش ها در کشور برابر ۲۷۰۰۰ تن می باشد کل اراضی مزروعی حدود ۱۸۵۰۰۰۰۰ هکتار است که در نهایت سرانه ی مصرف آفت کش ها به ازاء هر کیلومتر مربع اراضی برابر ۱۴۶ کیلومتر گرم خواهد بود.

آفت کش ها و سموم شیمیایی با توجه به استفاده وسیع آنها در کشاورزی و منازل عامل موثری در ناباروری می باشند؛ به طوری که میزان ناباروری در مردان کشاورز یا شاغل در صنایع تولید تولید کننده آفت کش ها ۱۰ برابر بیشتر از جامعه نرمال بوده و میزان سقط جنین به علت نقایص مادر زادی در مادران مجاور مزارع کشاورزی مصرف کننده این مواد ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. این مسئله می تواند ناشی از تغییرات هورمونی وابسته به آفت کش ها و نیز واکنش های خود ایمنی ناشی از تولید آنتی بادی های خطرناک باشد.

منبع: آوینی

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=1033

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما