غفلت از تأثیرگذاری کتاب‌های خداشناسی ویژه کودکان

0 67

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به چاپ نشدن ۳۰ اثر جدیدش گفت: تأثیر کتاب‌های خداشناسی و اهمیت کتاب و کتابخوانی، به دلیل مشکلات نشر و تصویرگری بی‌کیفیت، کاهش داشته است.

سوسن طاقدیس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با انتقاد از تصویرگری کتاب کودک و نوجوان به ویژه کتاب‌های دینی و قرآنی گفت: بیش از ۳۵ سال است که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسم، اما قواعد و اصولی در انتشارات‌ها حاکم است که اصل موضوع تأثیر و اهمیت کتاب، کتابخوانی و خداشناسی برای کودکان مورد غفلت واقع شده و توجهی به این امر نمی‌شود.

وی تصویرگری کتاب‌های کودک را یکی از دلایل برای منتشر نکردن آثارش اعلام و بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که نویسندگان با تصویرگران دارند، از واگذاری آثار نگارش شده به ناشر خودداری می‌کنند؛ چرا که تصویرگری‌های انجام شده، دارای کیفیتی که باید باشد، نیست و این کار با کیفیت بسیار پایین انجام می‌شود.

طاقدیس با بیان اینکه تصویرگر به دیدگاه‌های نویسنده در متن داستان و شعر بی‌تفاوت است، تصریح کرد: تصاویر باید بتواند ناگفته‌های متن را در آثار ترسیم کند؛ در حالی‌ که ارتباط منسجمی میان نویسنده، تصویرگر و متن با تصویر وجود ندارد و زمانی که نویسنده یک تصویرگر باتجربه را پیشنهاد می‌کند، ناشر به دلیل دستمزد بالای تصویرگر حرفه‌ای و مجرب، ترجیح می‌دهد از یک تصویرگر تازه‌کار با دستمزد پایین استفاده کند که این امر از کیفیت اثر می‌کاهد.

نویسنده کتاب «پیامبر بی‌پایان» در ادامه اظهار کرد: بر این اساس تصویرگری از دلایل دیگری است که سبب شده تا آثارم را برای چاپ ندهم. همچنین باعث شده تا نویسندگان دینی هر قدر هم بخواهند که کتاب‌های مذهبی خوبی بنویسند، یکسری اصول غلط مانع از نگارش چنین آثاری شود.

وی تصویرگری کتاب‌های دینی و قرآنی کودک را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: تصویرگری این گونه کتاب‌ها اهمیت و حساسیت بالایی دارد و نویسندگان با تصویرگری درست و جذاب می‌توانند مفاهیم دینی و قرآنی را به آنها انتقال دهند که متأسفانه در بیشتر مواقع این تصاویر با متن همخوانی نداشته و همچنین از جذابیت کافی برخوردار نیست.

طاقدیس با اشاره به آثار منتشر شده‌اش گفت: تاکنون آثار متعدد بسیاری به چاپ رسانده‌ام که البته بیشتر آنها را به دلیل مشکلاتی که در حوزه نشر وجود داشته است، به دست ناشر نسپردم و در حال حاضر ۳۰ اثر چاپ نشده دارم.

این نویسنده افزود: حدود سه اثر درباره پیامبر اکرم(ص) نوشته‌ام که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد و این کتاب‌ها مخاطبان زیادی داشت؛ به طوری که در بازار نشر نایاب شد، اما انتشارات کانون اقدامی برای تجدید چاپ آنها انجام نداد و به همین دلیل آثار دیگرم را به کانون ندادم.

طاقدیس ادامه داد: با انتشار یک اثر با تیراژ چند هزار نسخه‌ای در چاپ اول که مخاطب زیادی هم داشته، نمی‌توان و نباید چاپ دوباره آن را قطع کرد؛ چرا که آثار منتشر شده با چنین ویژگی‌هایی باید در دسترس همه مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان باشد و ما کودکان را از دسترسی آسان به کتاب‌های ویژه گروه سنی آنها، محروم نکنیم.

سوسن طاقدیس نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۸ در شیراز به دنیا آمد. او آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است که «قدم یازدهم»، «زرافه من آبی است»، «پشت آن دیوار آبی»، «هزار سال نگاه»، «تو هم آن سرخی را می‌بینی»، «دخترک و فرشته‌اش» و «یکی بود» تعدادی از این آثار هستند.

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=1056

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما