نحوه پاسخ به سوالات جنسی کودکان

0 103

به سوال های کودکان دبستانی در رابطه باازدواج چگونه باید پاسخ داد؟
پاسخی می دهید که فرزند با همان فهم محدودی که دارد، قانع شود و در عین حال، پاسخ غلطی هم نباشد، ولی نسبت به پاسخ او باید فعالانه برخورد کنید.
نباید بگویید بچه برو پی کارت، از این حرف ها نزن

اینطور برخورد کردن با بچه سوال را برای او حساس تر خواهد کرد و او را بیش از آن چه هست کنجکاو می کند. در بعضی از موارد کودکان سوال‌هایی می‌پرسند که پدر و مادر فکر می‌کنند مناسب سن‌شان نیست و نمی‌دانند چگونه باید به این پرسش‌ها جواب دهند. در اینگونه مواقع
نباید به هیچ عنوان به کودک دروغ گفته شود
.



البته به اندازه ظرفیت و گنجایش بچه ها با سوال باید فعالانه برخورد کرد نه منفعلانه، بچه باید به اندازه حدود ذهنی اش قانع شود. بنابراین هیچ نیاز نیست که روابط جنسی بین زن و شوهر را برای بچه ترسیم کرد.



اگر پدر و مادر نمی‌دانند که چه جوابی بدهند، باید جواب را به تعویق بیندازند و مثلا بگویند «هر وقت بزرگ‌تر شدی من برایت توضیح می‌دهم»، « وقتی به مدرسه رفتی من جواب تو را خواهم داد.» ولی برای بزرگ‌تر شدن باید یک زمان مشخص را برای کودک اعلام و‌تعیین شود.در واقع به تعویق انداختن و فرصت گرفتن بهترین کاری است که والدین می‌توانند انجام دهند. نباید اطلاعات اشتباه به کودک داده شود. با دروغ گفتن نه تنها کنجکاوی کودک تامین نمی‌شود بلکه اگر چیزی به کودک گفته شود و او متوجه دروغ والدین شود، کنجکاویش بیشتر هم خواهد شد.صرف کنجکاوی کودک نباید پدر و مادر را دچار این خطا کند که کودک‌شان انحرافی دارد.

چنانچه فضا را برای ارتباط با فرزندانمان در این مسائل ایجاد نکنیم مطمئن باشید این ارتباط با جاهای دیگر برقرار خواهد شد، چنانچه بچه قدرت پیدا کند از زیر نفوذ شما به نوعی خارج شود، اولین خروج او مساوی با پیگیری همین مسائل است.

امام امیرالمومنین علی(علیه السلام) به امام حسن(علیه السلام) فرمود:
حق را اول به تو دادم که ناحق دیگر در تو راه پیدا نکند.سعی کنید آنچه را که مصلحت فرزندان می دانید به آنها بگویید و آن ها را قانع کنید و سن او را در ارائه جوابها لحاظ کنید
.

بچه ای که سوالی را مطرح می کند پدر و مادر باید به صدق پاسخ دهند، اما در پوششی از پرده حیا، این را رعایت کنند. اگر این را رعایت کنند فرزندانشان از آن پاسخ هم اشباع می شود، یعنی دیگر تشنگی احساس نمی کند،مگر این که سوال از خودش نباشد، آن وقت باید انسان سوال او را کشف کند و به سوال او پاسخ دهد. هنگامی هم که پاسخ های روشن مفصل می خواهد حالا اگر پدر و مادر نخواهند پاسخ دهند به خاله اش می گویند این را به دخترم جواب دهد، به خواهر بزرگش می گویند این را به دخترم جواب بده، یا برادر بزرگتری که ازدواج کرده به برادر کوچکتری که در آستانه ازدواج است جواب بده یا دایی جواب بدهد، یک کسی که بتواند بازتر مطرح کند و در عین حال پرده حیا میان پدر ومادر که همیشه با هم هستند، فرو نیفتد.

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=1166

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما