دختر که رسید به بیست ، باید به حالش گریست!

0 585

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «جبرئیل بر پیامبر صلى الله علیه و آله فرود آمد و گفت: اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى ‏رساند و مى ‏فرماید: دوشیزگان همچون میوه روى درخت هستند. میوه چون برسد براى آن دارویى جز چیدن نباشد و گر نه بر اثر آفتاب و باد خراب مى ‏شود. دوشیزگان نیز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارویى جز شوهر دادن نباشد و گر نه از گمراهى و فساد ایمن نخواهند بود. پس، رسول خدا صلى الله علیه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع کرد و فرمان خداوند عزّ و جلّ را به آگاهى آنان رساند.» [۱]

 

پس دختر مثل گل می‌مونه که بهاری داره و اگه به وقتش چیده نشه پژمرده می‌شه.

 

در روزگاری نه چندان دور ، ضرب‌المثلی بین مردم مشهور بود که حالا بیشتر به شوخی شبیه است. می‌گفتند« دختر که رسید به ۲۰ باید به حالش گریست!» شاید خیلی از شما به این جمله بخندید اما زمانی  این ضرب‌المثل اعتقاد قلبی مردم بود و دختر۲۰ ساله اگر هنوز مجرد بود خانواده و اطرافیانش نگران او می‌شدند. در حالی که حالا دیگر به حال دخترهای ۳۰ ساله هم نمی‌شود گریست چرا که بخش مهم و قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند. متاسفانه بالا رفتن سن ازدواجر، که شاید مهمترین دلیل آن جا افتادن فرهنگ غلط است، این روزها به معضلی جدی تبدیل شده و نگرانی هایی را در سطح جامعه بوجود آورده است. یکی از دلایلی که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است اشتباهی است که بعضی از دختران امروزی و حتی خانواده‌هایشان مرتکب می‌شوند.

اینکه با آمدن هر خواستگار منتظرند یکی بهتر از او پیدا شود و گاهی خواستگارانی با موقعیت‌های خوب را به دلایل واهی رد می‌کنند ، یا اینکه والدین به بهانه وجود خواهر بزرگتر به خواستگار اجازه ورود نمیدهند! غافل از اینکه با گذشت زمان تعداد خواستگاران خوب و موارد مناسب روز به روز کمتر می‌شود. شانسی که برای یک دختر ۳۵ ساله مجرد وجود دارد خیلی کمتر از یک دختر ۲۰ ساله است و …

پیامبر خدا (صلى‏الله‏علیه‏وآله) فرمودند: « هرگاه کسى به خواستگارى نزد شما آمد و دیندارى و امانتدارى او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روى زمین تبهکارى و فساد بزرگ پدید خواهد آمد.» [۲]

چه فسادی بالاتر از بالا رفتن سن  ازدواج جوانان

چه فسادی بالاتر از خراب شدن اعصاب و روان جوانان و فرزندان ما

چه فسادی بالاتر از خراب شدن دین و دنیا و آخرت خودمون و جوونهامون

چه فسادی بالاتر از بالا رفتن آمار طلاق

چه فسادی بالاتر از سقطهای جنین و تولد فرزندان نامشروع!

چه فسادی بالاتر ازخراب شدن نسل آینده! این جوونها چطور می خوان فرزندان سالمی رو تحویل جامعه بدن! خودشون فاسد! جامعه فاسد! سن بالا و بی حوصلگی!

پناه بر خدا!

یک دختر خانمی دفترچه یادداشتی داشت مخصوص شمارش خواستگاران ریز و درشتش که نام ۴۵ نفر را در آن یادداشت کرده بود و جلو هر اسم مشخصات کلی و علت جواب رد دادن به او را نوشته بود. جالب بود. مثلا:

« احمد / ۲۵ ساله/کارمند بانک/جواب : خیر/کفشهای مامانش بی‌کلاس بود… » و یا « بهروز/۳۰ ساله/مهندس برق/جواب خیر/تعداد خواهر و برادرها زیاد…»!!!

فکر می‌کنید این دختر خانم در چه سنی و با چه کسی ازدواج کرد؟ در سن ۴۲ سالگی با ناصر/ ۵۵ساله / دارای دو فرزند ۲۲ و ۱۸ ساله!

حتما شما هم دور و برتان دختر خانمهایی که در چنین حال و هوایی سیر می‌کنند و در خانه نشسته و منتظر شاهزاده رویاهایشان هستند که روزی سوار بر اسب سفید در حالی که پرهای کلاهش در هوا می‌رقصد، از راه برسد و… غافل از اینکه هیچ شاهزاده‌ای هم بی‌عیب و نقص نیست چه رسد به پسرهای امروزی که آنقدر قبل از خواستگاری به دنبال یک شغل آبرومند دویده و این در و آن در زده‌اند که دیگر مویی هم به سرشان نمانده چه رسد به پرهای کلاه!

وقتی که سال ۸۳ ازدواج کردم خانمم  یک دوستی داشت که اونوقت ۱۸ سالش بود خواستگارهای فراوانی داشت! ولی پدرش اجازه ورود نمی داد و بهانه می آورد که خواهر بزرگتر داره! خواهر بزرگتر هم بیست و چند سالش بود و فوق می خوند! جالب اینه که خواستگارهای خواهر بزرگتر را هم راه نمی داد به این بهانه که «دامادم فقط باید سید باشد و از فلان قومیت!!» الان حدود ۱۰ سال میگذره و خواهر سومی هم بزرگ شده! در خانه هم به روی همه خواستگارها باز شده!!! ولی افسوس که دیگر دیر شده و جوانی و طراوت دخترها از بین رفته و بیش از ۱۰ سال از زندگیشون و جوانیشون تلف شده! در ضمن دیگه از خواستگار هم خبری نیست! کانه قحط الرجال اومده!!!

 

برخی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج

در بالا رفتن سن ازدواج عوامل زیادی دخیل است از جمله :

سخت‌گیری‌های خانواده ها (ناشی از فرهنگ غلط)

 مخارج سرسام‌آور ازدواج(ناشی از فرهنگ غلط)

بهانه تحصیل و کم بودن سن و سال(ناشی از فرهنگ غلط)

بیکاری جوانان (تا حدود خیلی زیاد ناشی از فرهنگ غلط!!)

 و…

 

درمورد بیکاری جوانان:

 منکر مشکلات بوجود آمده از کم کاری دولتمردان و مشکلات اقتصادی نیستیم ولی راستش را بخواهید خیلی ها مرد کار نیستند و دوست دارند درآمد مثل راحت الحلقوم به جیبشان واریز شود!!!

در حدیثی هست که رسول خدا (صلى‏الله‏علیه‏وآله) از نبرد تبوک بازگشت، سَعد انصارى به پیشواز حضرت آمد. پیامبر پس از آن که دست او را فشرد، به وى فرمود: «به چه سبب دستانت این گونه رشته رشته شده است؟» گفت: «اى رسول خدا! به ریسمان و بیل دست برمى‏کشم و هزینه خانواده‏ام را فراهم مى‏آورم». پیامبر خدا (صلى‏الله‏علیه‏وآله) دست وى را بوسید و فرمود: « هذِهِ یَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ أبَدا »«این دستى است که هرگز آتش به آن نمى‏رسد»[۳]. در حدیث دیگری هست که «اگر انسان از کار کردن عار و ننگ داشته باشد باید منتظر فقر بماند!» خیلی از جوانها برای خودشون شأنهای آنچنانی قائلند و از بیشتر کارها ننگ و عار دارند، توقع دارند که کارشون راحت و پشت صندلی باشه و…

تا زمانی که فرهنگ این باشد ، نتیجه اش چیزی جز تبدیل شدن بالاترین سنت نبوی به مشکلی بزرگ برای جوانان و جامعه نخواهد بود)

مهمترین دلیل بالا رفتن سن ازدواج

اما به عقیده بیشتر کارشناسان مهمترین دلیل بالا رفتن سن ازدواج بالا رفتن سطح توقع عموم مردم چه دختر و پسرها و چه خانواده‌های آنهاست. باعث تاسف است که در جامعه‌ای اسلامی زندگی کنیم و به تعالیم دینی پای‌بند باشیم اما در عمل از سخنان و رهنمودهای بزرگان دینمان تبعیت نکنیم.

نظر

گاهی با خودم فکر می‌کنم « چطور کارمان به اینجا کشید؟» و جوابی نمی‌یابم جز اینکه «شاید از زمانی که در مسائل آموزشی و تربیتی به جای توسل و چاره‌جویی از معصومین‌مان که کلامشان حجت است، دست به دامان عقل و دانش ناقص و پر از آزمون و خطای خودمان شدیم».

ای کاش در کنار عزاداری ها و خواندن زیارت‌نامه‌ها و … گاهی هم سری به احادیث عملی و کاربردی این بزرگواران می‌زدیم و از رهنمودهای سازنده ایشان برای بهتر و سالم‌تر زندگی کردن یاری می‌جستیم.

 



[۱] . «نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَ‏ الْأَبْکَارَ مِنَ‏ النِّسَاءِ بِمَنْزِلَهِ الثَّمَرِ عَلَى‏ الشَّجَرِ فَإِذَا أَیْنَعَ‏ «۳» الثَّمَرُ فَلَا دَوَاءَ لَهُ إِلَّا اجْتِنَاؤُهُ وَ إِلَّا أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ غَیَّرَتْهُ الرِّیحُ وَ إِنَّ الْأَبْکَارَ إِذَا أَدْرَکْنَ مَا یُدْرِکْنَ النِّسَاءُ «۴» فَلَا دَوَاءَ لَهُنَّ إِلَّا الْبُعُولُ وَ إِلَّا لَمْ یُؤْمَنْ عَلَیْهِنَّ الْفِتْنَهُ فَصَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمِنْبَرَ فَخَطَبَ النَّاسَ ثُمَّ أَعْلَمَهُمْ مَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِه‏» عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۸۹ . ابن بابویه، محمد بن على، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ۲جلد، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، ۱۳۷۸ق.

[۲] . « إذا جاءَکُم مَن تَرضَونَ دِینَهُ وأمانَتَهُ یَخطُبُ (إلَیکُم) فَزَوِّجُوهُ، إن لا تَفعَلُوهُ تَکُن‏فِتنَهٌ فی الأرضِ وفَسادٌ کبیرٌ» بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۱۰۰ ؛ ص۳۷۲

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ط – بیروت)، ۱۱۱جلد، دار إحیاء التراث العربی – بیروت، چاپ: دوم، ۱۴۰۳ ق.

[۳] . توسعه اقتصادى بر پایه قرآن و حدیث، ج‏۱، ص: ۱۹۷ ح ۳۲۷

 

مطلب مرتبط:

درد دل چند تا دختر مجرد !+عکس 

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=1232

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما