چهار گام مفید تا کنترل خشم نوجوان

0 7

در این نوشته شما با چهار گام مفید تا کنترل خشم نوجوان آشنا خواهید شد.

اگر فرزندتان به سن و سال بلوغ و نوجوانی رسیده، ممکن است به یکباره متوجه تغییرات رفتاری شدیدی در او شوید. او می‌خواهد مستقل باشد و جور دیگری فکر کند. بیشتر شبیه دوستانش رفتار می‌کند تا شبیه شما؛ و به سادگی از هر چیزی عصبانی شده و بلوا به پا می‌کند. تغییرات ناگهانی نوجوان برای خودش هم عجیب است و این باعث استرس و فشار زیادی روی او و البته اطرافیانش می‌شود. اما شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها، از کوره در رفتن‌های پی در پی نوجوان باشد که معمولاً مادر و پدر نمی‌دانند چطور باید با آن برخورد کنند. سرکوب خشم نوجوان، روش درستی نیست و میدان دادن به او هم نتیجه خوبی ندارد.

چهار گام مفید

اما شاید به کار بستن این توصیه‌ها کمک‌تان کند تا با خشم نوجوان خود بهتر رو به رو شوید:

۱٫ به فرزند نوجوان‌تان نگویید حق ندارد عصبانی شود، بلکه بگویید عصبانیت یک احساس طبیعی است، اما باید آن‌را به شیوه‌ی مناسبی نشان داده یا کنترل کند. به او کمک کنید راه‌های سالمی برای آزاد کردن خشم خود پیدا کند. ورزش، بازی‌های گروهی یا راه‌های ساده‌ای مثل پانچ کردن، پاره کردن کاغذ باطله و… می‌تواند به آزاد شدن تنش و خشم نوجوان کمک کند. بسیاری از نوجوانان با استفاده از هنر یا مهارت نویسندگی‌شان، ابزاری خلاقانه برای ابراز خشم خود پیدا می‌کنند.

 

۲٫ در مقابل خشم و پرخاشگری فرزندتان سعی کنید آرام، قاطع و مسلط باشید. اگر شما هم صدایتان را بالا ببرید، یک جنگ تمام‌عیار در می‌گیرد. وقتی نوجوان‌تان عصبانی است، به او زمان و فضایی برای بازیابی خود بدهید. اجازه دهید مدتی در اتاق خود تنها باشد تا آرام بگیرد. هرگز به دنبال او راه نیفتید و نخواهید تا درست در همان زمانی که عصبانی است، با شما حرف بزند، عذرخواهی کند یا درباره رفتارش توضیحی بدهد.

 

۳٫ با فرزند نوجوان خود، مثل یک بزرگ‌سال صحبت کنید، نه مثل یک کودک. گذشته و کودکی او، نقص‌های دوران بچگی و ضعف‌هایش را به یادش نیاورید. او تمایلی ندارد بشنود وقتی بچه‌تر بود، چقدر مهربان و مؤدب بوده و حالا اصلاً نمی‌شود با او دو کلمه حرف زد! او طغیان می‌کند چون می‌خواهد شما باور کنید بزرگ شده و بین دیروز و امروزش فاصله است. بنابراین با او مثل یک فرد بالغ و بزرگ‌سال رفتار کنید تا کمتر خشمگین شود.

 

۴٫ به او تکنیک تجسم رفتار درست را آموزش دهید و خودتان هم به کار بگیرید. برای به کار بستن این تکنیک باید در اوقات آرامش و سکوت، چشمان‌تان را ببندید و تصور کنید که در آرام‌ترین و مسلط‌‌ترین شرایط قرار دارید. ببینید آن موقع چطور رفتار می‌کنید و چه چهره‌ای دارید و احساس‌تان چگونه است. این تصویر را بارها در ذهن‌تان مرور کنید تا ملکه ذهن‌تان شده و جایگزین رفتار پرخاشگرانه شود.

منبع: افق حوزه

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=4645

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − چهارده =