علایم و نشانه‌های بارداری

0 308

الف) علایم فرضی بارداری

۱. قطع قاعدگی

معمولاً اولین و رایج‌ترین علامت بارداری، قطع قاعدگی یا عادت ماهانه است از این رو- همه زنان متأهل توصیه می‌شود که در صورت قطع قادگی حتماً به مراکز بهداشت – درمانی مراجعه نمایند.

۲. تهوع با استفراغ یا بدون استفراغ

زنان باردار در این دوران معمولاً دچار تهوع و استفراغ می‌شوند که بیشتر در اویل روز، ظاهر پس از چند ساعت رفع می‌شود. این حالت در اویل بارداری ایجاد می‌شود که خود به خود تا اواخر سه ماهگی از بین می‌رود.

۳. تکرر ادرار

ممکن است در سه ماه اول بارداری، زن باردار تکرر ادرار داشته باشد که با افزایش سن بارداری کاهش می‌یابد. این علامت در انتهای حاملگی مجدداً ظاهر می‌شود. مادر باید توجه داشته باشد که در صورت مشاهده هر نوع ناراحتی دیگری به مراکز بهداشتی -درمانی مراجعه نماید.

۴. خستگی

این علامت معمولاً در اوایل بارداری شایع است و نیاز به درمان خاصی ندارد. مادر باید از هرگونه فعالیت شدید پرهیز کند.

۵. احساس حرکت جنین

از ماه چهارم بارداری معمولاً مادران باردار، حرکت جنین خود را احساس می‌کنند. اولین احساس مادر از حرکت جنین به صورت عبور گاز از درون روده‌ها بیان می‌شود. در اواخر حاملگی، با بزرگ شدن جنین، حرکات، شدیدتر و حتی ممکن است دردناک شود.

۶. حساس شدن پستان‌ها

پستان‌ها عموماً در اولین حاملگی، حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند و به تدریج با پیشرفت حاملگی بزرگ می‌شوند تا برای شیردهی آماده شوند. از ماه پنجم حاملگی ممکن است مایع زرد رنگ و شفافی از پستانها ترشح شود.

۷. تغییر رنگ پوست

یکی از مشخص‌ترین تغییرات، بزرگ شدن و پر رنگ شدن هاله و نوک پستان است. بر روی صورت بعضی از زنان، لکه‌های قهوه‌ای رنگ (بیشتر در ناحیه گونه‌ها و پیشانی) ظاهر می‌شود که نسبت به نور آفتاب حساس هستند و در معرض نور آفتاب پررنگ‌تر می‌شوند. همچنین در برخی افراد، خطوطی بر روی پوست شکم، پستان‌ها و رانها ظاهر می‌شود که معمولاً به رنگ صورتی می‌باشند و پس از زایمان به صورت خطوط نقره‌ای رنگ باقی می‌مانند.

ب ) علایم احتمالی بارداری

۱. بزرگ شدن شکم

در اواخر ماه سوم حاملگی، مادر احساس می‌کند که شکمش بزرگ شده است، البته بزرگش شکم همیشه دلیل بر حاملگی نیست. مادر در آن دوران باید از پوشیدن لباسهای تنگ و کمربند خودداری نماید.

۲. افزایش ترشحات

۳. دردهای نامنظم رحمی

۴. تست حاملگی

ج) علایم مثبت یا قطعی دوران بارداری

  1. شنیدن صدای ضربان قلب جنین توسط کادر پزشکی
  2. لمس جنین توسط پزشک یا ماما
  3. دیدن جنین یا قلب جنین در سونوگرافی

منبع: ریحانه بهشتی ص۶۹

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=7970

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما

0
    0
    سبد خرید شما