توصیه های دینی و علمی برای آسان شدن زایمان

0 8,311

۱٫ تلاوت سوره مبارکه انشقاق بعد از نماز، مخصوصا در ماه نهم ترک نشود و هنگام درد زایمان با شروع هر درد، این سوره را بخواند و چنانچه با زبان نمی تواند در دل بخواند
۲٫ خوردن یک شربت زعفران در هنگام زایمان باعث آسان شدن زایمان می شود (قبل از زمان زایمان مصرف نشود، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود).
۳٫ هرگاه زن باردار احساس کند که وقت زایمان نزدیک شده، قبل از درد زایمان دوش بگیرد، ولی حمام گرم نباشد.
هنگام زایمان، چیزهای خوشبو همراه داشته باشد، دهان را باز نگه دارد تابیشتر هوای آزاد برکشد.
غذا در حجم کم اما بسیار مغذی بخورد و از غذاهایی که یبوست آور است دوردی جوید.(۱)
۴٫ دعا کردن و خواندن دعاهایی که در این زمینه نقل شده است. (۲) همچنین از امیر المومنین علیه السلام منقول است که اصحاب کهف هشت تن بودند و اسامی آنها تملیخا، مکشلینیا، مشلینیا، مرنوش، برنوش، شادنوش، مرطونس و قطمیر (نام سگ آن ها) می باشد، ابن عباس در مورد نوشتن و همراه داشتن اسامی، خواصی ذکر کرده است، از آن جمله قرار دادن اسامی اصحاب زیر سر نوزادانی که ناآرام بوده و زیاد گریه می کنند؛ باعث آرامش آنها می شود. همچنین بستن اسامی آن ها بر ران چپ زنانی که زایمان سختی دارند، سبب سهولت در زایمان می گردد.(۳)
۵٫  پوشیدن لباس نایلونی باعث نرسیدن اشعه خورشید به بدن و کمبود ویتامین B و در نتیجه سختی در زایمان است.
۶٫ روزهای آخر آبستنی، ویتامین B و هورمون زنانه خصوصا رازیانه (به مقدار کم) مصرف شود، که در این صورت خاصیت ارتجاع نسوج افزایش یافته و وضع حمل آسان می گردد.
۷٫ در اکثر خانم ها، وجود درد در هنگام انقباضات رحم به علت ترس و عدم آمادگی آن ها ست. ترس، موجب سفت شدن گردن رحم و قسمت های تحتانی آن شده و خروج جنین را مشکل می کند. این فرآیند، عمل در زایمان است. درد به نوبه خود ترس مادر را افزایش داده و در نتیجه افزایش ترس، گردن رحم بیشتر سفت می شود که عاملی برای تشدید درد اتس. در نتیجه، چرخه معیوبی از ترس، سفت شدن گردن رحم و درد به وجود می آید که افزایش هر یک، دیگری را تشدید می کند. چنانچه خانم ها آموزش لازم را در مورد زایمان دیده باشند، در می یابند که در شرایط مساعد روحی، انقباضات رحم سریعا گردن رحم را باز کرده و مادر با هیچ مساله ناراحت کننده و غیر قابل پیش بینی روبرو نمی شود… حفظ آرامش روحی می تواند به کنترل درد زایمان کمک کند.
۸٫ یکی از روشهایی که در حل حاضر جهت قابل تحمل نمودن درد زایمان به کار می رود، آماده سازی مادر از طریق تمرینات ورزشی قبل از زایمان است که به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه اول: تمرینات تنفسی
گروه دوم: ورزش هایی برای تقویت و نرم شدن و کشیده شدن عضلات که نقش مهمی در جریان زایمان دارند.
گروه سوم: تمریناتی برای رها سازی عضلات و آرامش اعصاب.
این ورزش ها به آمادگی خانم برای زایمان آسان کمک کرده و دوران بارداری را نیز راحت تر خواهد نمود و با انجام آن ها بدن فرم و حالت طبیعی خود را باز می یابد.

۱) ر.ک: قانون در طب، بوعلی سینا، فصل یازدهم.
۲) مفاتیح الجنان، حاشیه ص ۵۴۸٫
۳) برگرفته از تفسیر منهج الصادقین، تالیف فتح الله کاشانی، ج ۵، ص ۳۳۴، انتشارات کتابفروشیی علیمه اسلامیه.

منبع: کتاب ریحانه بهشتی

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=3963

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما