ما عشق به اهل بیت علیهم السلام را از دیدگاه پیشوای دوم در این فراز و ایمان مذهبی را در فراز بعدی مطرح می کنیم. حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در تربیت افراد بر ایجاد عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام توجه خاصی داشته و از فرصت های بدست آمده در این مورد کمال استفاده را می نمود. چند نمونه از سخنان آن حضرت را در این رابطه می خوانیم:

۱. الزموا مودتنا اهل البیت فانه من لقی یوم القیامه و هو یودنا دخل الجنه بشفاعتنا و الذی نفسی بیده لا ینفع عبد عمله الا بمعرفتنا و آداء حقنا[۱]؛

دوستی ما اهل بیت را بر خود لازم بدانید، زیرا هر کس عاشق و دوستدار ما اهل بیت باشد در روز قیامت با شفاعت ما وارد بهشت خواهد شد. سوگند به خدایی که جان من در دست اوست، عمل هیچ بنده ای سودی به حالش نخواهد داشت مگر اینکه ما اهل بیت را بشناسد و حق ما را ادا کند.

۲. ما یضر الرجل من شیعتنا ای میته مات، اکله سبع او احرق بنار او غرق او صلب اوقتل، هو والله صدیق شهید[۲]؛

فرقی نمی کند شیعه ما چطور از دنیا برود، درنده ای او را بخورد، یا در آتش بسوزد، یا در دریا غرق شود، یا به دار آویخته گردد؛ به خدا سوگند او صدیق و شهید است.

۳. من احبنا بقلبه و نصرنا بیده و لسانه فهو معنا فی الغرفه التی نحن فیها، و من احبنا بقلبه و نصرنا بلسانه فهو دون ذلک بدرجه، و من احبنا بقلبه و کف بیده و لسانه فهو فی الجنه[۳]؛

هر آن کس که ما را در دل دوست بدارد و با دست و زبانش یاری دهد، روز قیامت در جایگاه ما با ما هم نشین خواهد بود، و هر کس که ما را در دل دوست و با زبانش یاری دهد، یک درجه پایین تر از اوست، و هر کس که ما را در دل دوست بدارد، ولی دست و زبان خود را از یاری ما بازدارد او نیز در بهشت خواهد بود.

۴. امام مجتبی علیه السلام در یک خطبه مهم، ضمن تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و شناخت مقام آنان می فرماید: ماییم حزب خدا که غالبیم، ماییم عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله که از همه کس به آن حضرت نزدیکتریم، ماییم اهل بیت رسالت که از گناهان و بدی ها معصوم و مطهریم، ماییم یکی از دو چیز گران بها که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به جای خود در میان امت به امانت گذاشت و فرمود: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؛ ماییم که حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله ما را به همراه کتاب خدا گردانید و علم تنزیل و تاویل قرآن را به ما داد و در قرآن به یقین سخن می گوییم و به ظن و گمان آیات را تاویل نمی کنیم.

پس اطاعت کنید ما را که اطاعت ما از جانب خداوند بر شما واجب و لازم شمرده شده است، و اطاعت ما را به اطاعت خود و رسولش مقرون گردانیده است و فرموده: یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم[۴].

و به این طریق حضرت مجتبی علیه السلام عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام در دل های مردم جای داده و آنان را از راه های انحراف و پیروی از افراد منحرف و پست باز می دارد.

والدین و مربیان شایسته می توانند از راه های مختلف، زمینه دوستی اهل بیت علیهم السلام را در کودکان و نوجوانان به وجود آورند و از این طریق فرزندان خود را به سوی فضائل و سجایای ستوده اخلاقی سوق داده و از آلوده شدن آنان به خصیصه های ناپسند و رذائل و مفاسد و انحرافات اجتماعی ممانعت به عمل آورند.

نامگذاری کودک با نام های زیبای اهل بیت علیهم السلام، بردن به زیارت و مجالس آن بزرگواران، دقت در غذای کودکان، ذکر فضائل و آشنا نمودن فرزندان با مقام والای اهل بیت علیهم السلام، ارتباط دادن خاطرات خوش زندگی با خاندان نبوت و سایر مواردی که می توانیم به وسیله آن خود و فرزندانمان را در ردیف ارادتمندان آل پیامبر صلی الله علیه و آله و شیفتگان حضرات معصومین علیهم السلام قرار دهیم [۵].


پی نوشت ها:

[۱] ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۲۵۴.

[۲] اعلام الدین، ص ۴۵۷.

[۳] امالى مفید، مجلس چهارم، حدیث ۸.

[۴] مسائل على بن جعفر(ع)،(ص) ۳۲۹. منتهى الامال، ج ۱، ص ۲۲۵.

[۵] براى اطلاع از راههاى ایجاد محبت اهل بیت(ع) در کودکان و نوجوانان مى توان به کتاب عشق برتر به قلم نویسنده عالى قدر آقاى جواد محدثى رجوع کرد.

منبع : پاک نیا، عبدالکریم؛ تربیت در سیره و سخن امام حسن مجتبی علیه السلام، ص: ۱۳۲ به نقل پایگاه اطلاع رسانی حوزه