پسر یا دختر بودن نوزاد از نظر دین و علم

0 591

اولین وظیفه والدین پس از تولد نوزاد

اولین وظیفه والدین، پذیرش کودک است (دختر باشد یا پسر) چرا که او امانت الهی بوده و قابل تکریم است. پس طفل را همان گونه که هست بپذیریم. پس از آن تغذیه، مراقبت، حمایت از کودک و همچنین اعمال محبت درهمه مراحل زندگی از وظایف والدین می‌باشد.

پسر یا دختر بودن نوزاد به دست خداست

با توجه به آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید، پسر یا دختر بودن فرزند به دست خداوند است.

«…لله ملک السموات و الارض یخلق ما یشآء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور أو یزوجهم ذکرانا و اناثا و یجعل من یشاء عقیما انه علیم قدیر [۱]؛ پادشاهی آسمان‌ها و زمین از آن خداست. آنچه بخواهد می‌آفریند. به هر که بخواهد دختر هدیه می‌کند و به هر که بخواهد پسر می‌دهد. یا (در یک شکم) پسر و دختری به او عطا می‌کند و آن را که بخواهد بدون فرزند می‌گرداند. همانا اوست دانای توانا.»

اولین سؤال پدر و مادر هنگام تولد نوزاد

علاوه بر این، روش و سیره ائمه علیه السلام به ما می‌آموزد که از خداوند در خواست فرزندانی سالم و صالح را داشته باشیم و در هنگام تولد نوزاد از سلامتی او سؤال کنیم نه از دختر یا پسر بودنش.

در حدیثی از امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «هنگامی که مژده نوزادی را شنیدید از پسر و دختر بودن او نپرسید و از تندرستی و سلامتی او جویا شوید و اگر سالم و تندست است بگویید: الحمدلله الذی لم یخلق منی شیئا مشوها؛ سپاس خداوند را که از من نیافرید فرزندی را که قبیح و معیوب باشد.[۲]

دختر مایه خیر و برکت است

در تاریخ است که پادشاهان همسرانی را که برایشان پسر به دنیا نمی‌آوردند طلاق می‌دادند و بسیاری از زنان برای به دنیا آوردن دختر، آن هم زمانی که همسرشان و سایر اعضاء خانواده پسر می‌خواهند، احساس گناه می‌کنند. در حالیکه؛

اولاً: در روایات داشتن دختر ارزش و خیر معرفی شده است.

از رسول اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است:

«من یمن المراه ان یکون بکرها حاریه؛… از میمنت و سعادت زن آن است که اولین فرزندش دختر باشد». [۳]

دختران حسنه و پسران نعمت‌اند. از نعمت سؤال می‌شود و بر حسنه ثواب داده می‌شود.[۴]

چقدر خوب است فرزند دختر، پرلطف و محبت، مددکار و مونس انسان و پاک پاک کننده است. [۵]

اسپرم مرد جنسیت را تعیین می‌کند نه تخمک زن

ثانیاً: دانشمندان نشان داده‌اند که این اسپرم است که جنسیت فرزند را تعیین می‌کند، نه تخمک. اما متاسفانه هنوز در بعضی از خانواده‌ها این مطلب جا نیفتاده و گاه باعث نگرانی مادران می‌شود.

شروع زندگی از همان لحظه‌ای است که تخمک ماده توسط اسپرم نر بارور می‌شود. میلیون‌ها اسپرم توسط پنیس وارد واژن می‌شوند و پس از واژن و عبور از بین می‌روند، اما حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ عدد از آن‌ها به لوله‌های فالوپ می‌رسند. البته از این تعداد تنها یک اسپرم است که تخمک را بارور می‌سازد. تخمک بارور شده به رحم می‌رود و سریعاً شروع به رشد می‌کند.

هر سلول در بدن انسان شامل ۴۶ کروموزوم می‌باشد. از میان ۲۳ جفت کروموزم در هر سلول یک جفت کروموزوم جنسی وجود دارد. در جنس مؤنث، هر دو کروموزوم یکسان می‌باشند (هر x دو هستند) در حالی که در مذکر متفاوتند (یکی x و دیگری y است) هر یک از والدین تنها یک کروموزم را به فرزندشان اهدا می‌کنند و چون مادر هر دو کروموزومش x می‌باشد، پس همیشه یک کروموزوم x به فرزندش می‌دهد. در حالی که پدر ممکن است کروموزوم x یا y را (برحسب شانس) به فرزندش اهداء کند. اگر بارورسازی توسط اسپرمی باشد که حاوی کروموزوم x است، بچه xx و طبیعتاً دختر خواهد شد و چنانچه با اسپرم حاوی کروموزوم y این کار صورت گیرد، xy یعنی پسر می‌شود.[۶]


[۱]. سوره شوری، آیه ۴۹

[۲]. حلیه المتقین، ص ۱۴۵؛ بحارالانوار، ج ۱۰۴، (ص) ۱۲۳، روایت ۶۸، باب ۴؛ الکافی، ج ۶، ص ۲۱، روایت ۱.

[۳]. بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۹۸، روایت ۶۴، باب ۱۲.

[۴]. الکافی، ج ۶، ص ۶، روایت ۸.

[۵]. وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۰.

[۶]. بهداشت مادر و کودک، ص ۱۹-۱۷. (چنانچه پسر دارید و دوست داشته باشید فرزند بعدی شما دختر باشد و یا به عکس، می‌توانید جهت اطلاعاتی در این زمینه به کتاب اعجاز خوراکی‌ها و اسرار خوراکی‌ها از دکتر غیاث الدین جزایری مراجعه نمایید).

منبع: ریحانه بهشتی ص ۱۵۹.

 

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=8093

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما