برخی از تغییرات طبیعی بدن پس از زایمان

0 574

 در شش هفته بعد از زایمان در بدن تغییراتی ایجاد می‌شود که در جهت برگشت بدن به وضعیت قبل از بارداری استاز جمله:

دردهای پس از زایمان

بعد از زایمان خصوصاً در زنان چندزا دردهایی در رحم ایجاد می‌شود که به دلیل جمع شدن رحم و بازگشت آن به حالت عادی است و گاهی آن قدر شدید است که با تجویز پزشک نیاز به مصرف مسکن دارند. در بعضی از زنان این دردها چند روزی طول می‌کشد و معمولاً در موقع شیر دادن به نوزاد تشدید می‌گردد. این دردها طبیعی است و در بیشتر زنان پس از روز سوم از شدت آن کاسته می‌شود.

برای راحتی بیشتر می‌توانید:

  1. مرتب تغییر حالت دهید.
  2. مثانه خود را زودبه زود تخلیه کنید.
  3. هنگام دراز کشیدن، بالش در زیر شکم خود قرار دهید.
  4. در صورت تجویز پزشک از دارو استفاده کنید.

برگشت رحم به حالت اولیه

رحم بلافاصله پس از زایمان حدود ۱۰۰۰ گرم وزن دارد که در پایان دوران نفاسی وزن رحم به ۸۰-۷۰ گرم می‌رسد. بنابراین هرگونه اختلال در این بازگشت به حالتاولیه که موجب بزرگ ماندن رحم می‌گردد، غیر طبیعی بوده وبایستی علت آن بررسی و درمان مناسب توسط پزشک صورت گیرد.

ترشحات بعد از زایمان

بعد از زایمان تا حدود ده روز ترشحاتی از مهبل خارج می‌شود. اگر ترشحات قرمز رنگ بیش از دو هفته باقی بماند و یا همراه با بوی بد باشد، باید به مرکز بهداشتی – درمانی یا پزشک مراجعه کند.

تغییرات درجه حرارت بدن

گاهی به علت جمع شدن شیر و پر خونی پستان‌ها، درجه حرارت بدن در روز دوم یا سوم بعد زایمان افزایش می‌یابد که البته بیشتراز ۲۴ ساعت باقی نمی‌ماند ومی توان با دوشیدن پستان‌ها از جمع شدن شیر و در نتیجه افزایش درجه حرارت بدن پیشگیری نمود با توجه به این مطلب هرگاه افزایش درجه حرارت، بیش از ۵/۳۷ درجه سانتی گرداد و بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، ممکن است نشان دهنده وجود یک کانون عفونی در بدن باشد و به مادر توصیه می‌شود که در صورت بروز چنین حالت به پزشک مراجعه نماید.

کاهش وزن

همه وزنی که در حاملگی کسب می‌شود، بلافاصله بعد از زایمان کاهش نمی‌یابد. قسمت اعظم آن در زمان زایمان و مقداری نیز در دو هفته اول پس از زایمان کاهش می‌یابد. زنانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، میزان بیشتری از افزایش وزن دوران حاملگی را حفظ می‌کنند.

بازگشت قاعدگی

شروع اولین قاعدگی خانم‌هایی که شیر می دهنداز ماه دوم تا هجدهم متفاوت است و گاهی تا پایان شیردهی آغاز نمی‌شود. در زنانی که نوزاد خود را شیر نمی‌دهند، بازگشت قاعدگی و شروع تخمک گذاری زودتر اتفاق می افتد.


منبع: کتاب ریحانه بهشتی ص۱۵۳-۱۵۵.

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=8090

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما