آموزش دوشیدن شیر مادر

0 283

آموزش به جریان انداختن شیر

مادر موقعی می‌تواند شیرش را بدوشد که بازتاب اوکسی توسین به کار بیفتد و شیر جاری شود. برای این منظور اجازه دهید؛

در جایی که خلوت و آرام و یا در محلی که توسط دوستانش حمایت می‌شود مدتی بماند.

کودک را در آغوش بگیرید، به طوری که تماس پوست با پوست داشته باشد و مدتی که شیرش را می‌دوشد او را در بغل داشته باشد، یا به کودک نگاه کند و یا عکس او را تماشا کند و به او فکر کند.

نوشیدنی گرم و ملایمی بنوشد؛ ولی از قهوه استفاده نکند.

پستان را گرم کند، مثلاً از کمپرس گرم یا آب گرم و یا دوش گرم استفاده کند.

پستان را به آرامی به طرف نوک پستان ماساژ دهد.

بعضی از مادران به تجربه یاد گرفته‌اند که به نوک پستان و آرئول با نوک انگشتان خود به آرامی ضربه بزنند و یا مشت بسته خود را روی پستان قرار داده و به طرف نوک پستان حرکت دورانی دهند.

از کسی که به مادر کمک می‌کند بخواهید که پشت مادر را بمالد.

به این ترتیب که مادر بنشیند و به جلو خم شود و بازوان خود را روی میز جلوی خود قرار داده و سرش را روی بازوی خود قرار دهد که استراحت کند. در این حالت پستان‌هایش شل و آویزان می‌شوند. سپس شخص کمک کننده باید در حالی که دستش را مشت کرده است با بند انگشتانش پشت مادر را به طرف پایین و بمالد. این کار را در طرفین ستون فقرات، از ناحیه گردن به طرف شانه‌ها، به مدت یک الی دو دقیقه انجام دهد.

نکته مهم در استفاده از شیر دوش

اگر از شیر دوش استفاده می‌کند، هر بار بعد از مصرف، شیردوش را تمیز و استریل کند. اما دوشیدن با دست بهترین روش دوشیدن است.

روش صحیح دوشیدن شیر

دست را طوری قرار دهید که چهار انگشت زیر پستان، درست در لبه هاله و شست در بالا و روی هاله قرار بگیرد. پستان را به طرف قفسه سینه فشار دهید، سپس آن را به طرف جلو آورده و به قسمت لبه هاله فشار بیاورید. بعد جای انگشتان را روی هاله عوض کنید تا تمام مجاری شیر تخلیه شوند.

دونکته:

  • برای خروج شیر باید به هاله پستان فشار وارد شود نه نوک آن.
  • برای جمع آوری شیر از لیوان پلاستیکی و تمیز و جوشانده شده استفاده کنید.

اگر نمی‌توانید شیر خوارتان را با پستان تغذیه کنید

استفاده از فنجان به جای بطری: از آنجا که عمل مکیدن از بطری با عمل مکیدن از پستان متفاوت است و پستانک بطری به اندازه کافی بلند است و کودک کوششی در کشیدن آن به طرف دهان نمی‌کند؛ در گرفتن پستان و کشیدن آن به داخل دهان دچار اشکال می‌شود و سعی می‌کند نوک پستان را مانند سر شیشه مک بزند. مخصوصاً اگر استفاده از بطری به هنگام تولد نوزاد و قبل از بردن نزد مادرش صورت گرفته باشد. پس:

چناچه به دلیل اشتغال نمی‌توانید فرزندتان را با پستان تغذیه کنید به فنجان فکر کنید نه تغذیه با بطری.

هر شیرخواری که قادر به مکیدن باشد، می‌تواند شیر را از فنجان بنوشد. تغذیه با فنجان موجب صرف انرژی کمی توسط شیرخوار می‌شود و شیرخوار نارس، می‌توانند خیلی زودتر از آنکه قادر به تغذیه با بطری باشند با فنجان تغذیه شوند.


منبع: کتاب ریحانه بهشتی ص۲۰۵.

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=8285

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما