سه شیوه مناسب برای از شیر گرفتن کودک

راه هایی برای گرفتن کودک از شیر

0 29,663

برای گرفتن از شیر هرگز خشونت به کار نبرید و از کارهایی مانند مالید ادویه تند و غیره خودداری کنید. چنانچه کودک اصرار دارد که شیر بخورد، او را از خود نرانید.

بزرگان، دانشمندان و اطبا راه‌های زیادی را برای گرفتن شیر مادر از کودک پیشنهاد می‌کنند و ما در این جا به چند راه اشاره می‌کنیم.

توسل به ائمه معصومین علیهم السلام

انتخاب زمان و مکان خوب همیشه مخصوصاً برای شروع و پایان کارهای مهم وباارزش، از روش بزرگان و علمای دین بوده و هست.

لذا نیکو است که برای پایان این عمل باارزش و پر از اجر نیز زمان و مکان مناسب و نیکویی را برگزینیم و پس از در نظر گرفتن موقعیت کودک و فصل مناسب برای از شیر گرفتن، از نظر معنوی نیز مکان مقدسی چون حرم ائمه معصومین علیه السلام را انتخاب کنیم.

سفارش یکی از بزرگان در این زمینه

در ماه‌های آخر شیر دهی که تصمیم گرفته‌اید آرام آرام کودک را از شیر بگیرید، وضو گرفته و با با طهارت وارد حرم یکی از ائمه معصومین علیه السلام و یا امام زادگان شوید وآن گاه که زیر بقعه‌ای متبرک قرار گرفتید، پس از زیارت آن معصوم و دعا و توسل به آن بزرگوار در حالی که اناری شیرین را دانه کرده و در پیش رو دارید، رو به قبله بنشینید و ضمن تلاوت سوره مبارکه یاسین از هر دو سینه به کودک شیر بدهید تا کاملاً تخلیه شوند و در حین تلاوت، به دانه‌های انار بدمید. در پایان، ثواب تلاوت این سوره را به روح مقدس حضرت علی اصغر علیه السلام و پدرش هدیه نمایید و در آن مکان مقدس و متبرک از خداوند بخواهید که این دوره شیردهی را به کرمش از شما بپذیرد و با اتمام این دوره، روزی معنوی فرزندتان را فراوان گرداند. سپس کم کم انار دانه کرده یا آب آن را به طور کامل به کودک بخورانید. (توجه کنید که شیرین بودن این انار بسیار مفید بوده و در تعالیم دینی خوردن آن در روز جمعه سفارش شده است. همچنین متخصصین تغذیه نیز خوردن انار شیرین را برای ایجاد آرامش، رفع اضطراب و وسواس مؤثر می‌دانند.)

جایگزینی

برای قطع شیردهی لازم است از اصل جایگزینی استفاده نموده و زمینه را برای جدایی از شیر مادر فراهم نمایید. جایگزینی‌ها عبارتند از:

الف- جایگزینی غذایی

کودکی که در طی دوران شیر خوراگی به مکیدن شیر مادر عادت کرده است، در هنگام ترک شیر بهانه گیری می‌کند. برای رفع این بهانه گیری‌ها خوراندن مایعاتی چون شیر یا آب میوه مفید است که البته باید ساعت خوردن این مایعات مانند ساعات خوردن شیر در روز باشد. اگر وابستگی و مقاومت کودک، شما را دچار مشکل کرد، می‌توانید جایگرینی برای مکیدن او پیدا کنید در این صورت استفاده از شیشه پستانک دار ارجح است. البته چنانچه این مشکل وجود نداشته باشد استفاده از استکان مناسب‌تر و بهتر می‌باشد.

ب- جایگزینی روحی و عاطفی

به طور کلی می دانیم که خوردن شیر مادر برای کودک فقط تأمین نیاز غذایی او نیست، بلکه در آغوش مادر بودن، تماس بدنی با او و…

بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی کودک را نیز ارضاء می‌کند. پس باید توجه داشت که با گرفتن شیر مادر، کودک از نظر عاطفی و روحی دچار کمبود نشود. همچنین به یاد داشته باشید که قرار است شیر از بچه گرفته شود نه مادر از او. پس سعی کنید کودک را از شیر مادر غافل کنید اما خود، از بچه غافل نشوید و از طریق دیگری محبتان را به کودک نشان دهید و وقت کافی را با او صرف کنید تا کودک شما این توجه و همراهی را درک کند.

انجام شیوه گام به گام

روش گام به گام همزمان با جایگزینی غذایی روحی و عاطقی انجام می‌شود. تمام این دوره باید حدود ۳ ماه طول بکشد تا به طور کامل شیر از بچه گرفته شود. طول این دوره بستگی به میزان وابستگی کودک به شیر مادر دارد.

از فواید مهم این روش آن است که به دلیل تدریجی بودنش مادر و کودک، هیچ یک از نظر عاطفی و روحی احساس خلأ و ناراحتی نمی‌کنند و به راحتی شیر ترک می‌شود.

در نیمه اول این دوره، کم کردن شیردهی از روز آغاز می‌شود. برای این منظور:

دفعات شیر دادن در روز را کم کنید. یعنی فاصله بین شیر دادن‌ها را کمی طولانی‌تر نمایید.

کم کردن تغذیه با شیر مادر را از صبح‌ها شروع کنید و بعد از یک الی دو هفته در بعد از ظهرها این کار را نجام دهید.

در زمان‌هایی که به کودک شیر نمی‌دهید، باید او را به طریقی سرگرم کنید که به خوردن فکر نکند.

اگر کودک بزرگتر باشد و می‌تواند بفهمد، مادر باید به او تفهیم کند که وقت خوردنش فرا خواهد رسید وآن را به بعد موکول نماید.

در نیمه دوم این دوره به تدریج شروع به کم کردن دفعات شیر در شب‌ها کنید و شیردهی شبانه را آخر از همه قطع کنید.


منبع: ریحانه بهشتی ص۲۱۲-۲۱۶.

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=8316

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما