تغییرات شیر مادر از ابتدا تا انتهای شیردهی

0 102

در ابتدا چند روز بعد از زایمان پستان‌ها خالی احساس می‌شوند. آن‌ها به مقدار کمی کلسترم (آغوز) تولید می‌کنند که نقش تغذیه‌ای حفاظتی دارد. بعد از چند روز پستان‌ها پر می‌شوند و شروع به تولید شیر فراوان می‌کنند که در اصطلاح می گوییم شیر آمده است. گاهی شیر در عرض دو روز می‌آید و پاره‌ای اوقات نزدیک به یک هفته طول می‌کشد. اگر نوزاد زودتر و حتی بلافاصله بعد از تولد شروع به مکیدن کند، این عمل سریعتر اتفاق می افتد.

بعد از یک الی دو هفته شیر از نظر کمیت تغییر می‌کند و زیادتر می‌شود و رنگ و ترکیب آن نیز تغییر می‌یابد. در شروع تغذیه در هر بار شیردهی، شیر مادر آبی رنگ و آبکی و رقیق‌تر به نظر می رشد؛ اما این شیر غنی از پروتئین، لاکتوز، ویتامین‌ها و املاح وآب است. لذا به مادران باید اطمینان داد که آبکی و رقیق بودن شیرشان طبیعی است و این همان شیر کامل و محتوی تمام موادی است که کودک جهت رشد احتیاج دارد. بعد از چند روز پستان‌ها احساس پری کمتری دارند و نرم می‌شوند، گرچه تولید شیر به فراوانی ادامه دارد. بعضی اوقات که پستانها نرم هستند، مادر فکر می‌کند که شیرش خشک شده است. در این موارد باید به او اطمینان داد که نه تها ترشح شیرش متوقف نشده، بلکه حتی کمتر هم نشده است.

در انتهای شیردهی شیر مفیدتر است؛ چون حاوی چربی می‌باشد و این چربی منبعی غنی از انرژی است. کودک به این هر دو شیر جهت رشد و نمو احتیاج دارد و این امر مهم است که قبل از اتمام تغذیه، پستان از دهان شیرخوار بیرون آورده نشود، چون ممکن است به اندازه کافی از شیر انتهایی نخوده باشد.


منبع: ریحانه بهشتی ص۱۹۲

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=8228

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما