چگونه به کودک خجالتی کمک کنید؟

0 173

بعضی از کودکان خجالتی هستند و این مساله برقراری ارتباط با دیگران را برایشان سخت می‌کند. یک کودک خجالتی ممکن است نتواند نیازها و خواسته‌های اولیه اش را از پدرومادرش نیز درخواست کند و همین موضوع باعث مشکلات دیگری می‌شود. اما شما می‌توانید به کودک کمک کنید تا توانایی برقراری ارتباط بیشتر با دیگران را به دست بیاورد و یاد بگیرد درباره ی نیازها، خواسته ها، آرزوها و اهدافش با دیگران حرف بزند:

۱ـ به کودک اطمینان بدهیدکه روحیات و خلقیاتش را درک می‌کنید و پدرومادر، مربی و پرستار برای پاسخگویی به نیازها و خواسته هایش همیشه در کنارش خواهند بود.

۲ـ مکالمات رودررو برقرار کنید. به صورت کودکتان نگاه کنید و با لبخند و قاطعیت حرف بزنید و از او نیز بخواهید که همینطور قاطعانه حرف بزند.

۳ـ به کودک مسئولیت‌های جدی و مهم بدهید. از او بخواهید در کارهای گروهی مشارکت کند و سرپرستی گروه را به عهده بگیرد تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

۴ـ کودک را در محیط‌های بزرگتر که بچه‌های بیشتری هستند وارد کنید. ابتدا کودکتان را در جمع دوستان جدید همراهی کنید و سپس او را با بچه‌ها تنها بگذارید. از دور مراقب حالت‌های کودک باشید. آیا او گوشه گیری کرده؟ گریه می‌کند؟ و یا توانسته است با بچه‌ها دوست شود؟ اگر گوشه گیری می‌کند یا گریه می‌کند به سراغش بروید و از او بپرسید که چه چیزی ناراحتش می‌کند. سپس دست کودک را بگیرید و دوباره با بچه‌ها بازی کنید و سعی کنید او را با بچه‌ها دوست کنید.

۵ـ وقتی به جمعی وارد می‌شوید و کودکتان دچار اضطراب می‌شود و خودش را پشت شما قایم می‌کند تنها کاری که باید بکنید این است که آرامش کنید. کودک را به آغوش بگیرید. او را مجبور نکنید سلام کند یا با دیگران حرف بزند. افراد جدید را به کودک معرفی کنید و اجازه بدهید تا به محیط جدید عادت کند.

۶ـ در خانه با کودک تئاتر بازی کنید و از کودک بخواهید تا دیالوگ‌ها را حفظ کند. هر بازی‌ای که در آن قدرت بیان و یا استعدادهای بدنی کودک را تقویت می‌کند برای یک کودک خجالتی مناسب هستند. آموزش موسیقی، کتاب خوانی، ترانه‌سرایی به کودکتان در افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کنند.

نکات بیشتر:

اگر کودکتان در کنار شما آرامش بیشتری دارد مجبورش نکنید تا فورا با دیگران ارتباط برقرار کند.

صبور باشید

شاید رفتار کودکتان در بعضی موارد آزاردهنده شود اما اگر می‌خواهید مشکل حل شود نباید با داد، تحقیر و به رخ کشیدن ضعفش، واکنش نشان بدهید.

مسخره کردن و ادا درآوردن می‌توانند دلایل خجالت کودک باشند. مراقب رفتارتان باشید. اگر کودکتان ضعفی در قدرت بیان دارد او را اصلاح نکنید. تصحیح لغاتی که کودک آنها را اشتباه می‌گوید می‌تواند باعث خجالت او شود.

ترس نیز یک عامل مهم در خجالتی شدن کودکان است. هرگز کودک را نترسانید.

منبع: روزنامه اطلاعات

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : http://reihaneha.ir/?p=1219

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما