نیازهای غذایی مادر شیرده

0 118

مادران به عنوان تولید کننده این غذای ویژه، نیزا به شرایط حمایت کننده‌ای دارند که ضمن حفظ سلامتی و نیازهای تغذیه‌ای خودشان، بتواند شیرکافی تولید کنند.

بنابراین:

باید روازنه دریافت کالری آن‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوکاری افزایش یابد.

شیر مادر بهترین منبع ویتامین A بچه‌هاست پس لازم است مادران از مواد غذایی حاوی ویتامین بیشتر استفاده کنند.

کمبود ویتامین A بر ۲۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان اثر گذاشته است. عوارض کمبود ویتامین A شامل افزایش شدت عفونت و مرگ ناشی از آن، تأخیر در رشد، کم خونی، فقر آهن و شب کوری می‌شود.

یکی از مشکلات تغذیه‌ای در جهان، کم خونی و فقر آهن است که اکثر زنان در سینین باروری و کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۶۰% زنان در سراسر جهان کم خون هستند. کم خونی موجب زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و ذخایر کم آهن می‌شود.

با این که مقدار آهن شیر انسان حدود نیم تا ۱ میلی گرم در لیتر است؛ ولی شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شند به ندرت دچار کمبود آهن می‌شوند، چون آهن شیر مادر بهتر از آهن هر نوع شیر دیگری جذب می‌شود.

در تغذیه کودکان نوپا نیز باید توجه کرد نا دچار فقرآهن نشوند.

منابع و غذاهایی که سرشار از آهن می‌باشند عبارتند از: گوشت قرمز پرندگان، ماهی سفید، غلات، سبزی‌های سبز، تخم مرغ، برگه زرد آلو، لوبیا پخته، سیب زمینی که پوست پخته شده و..

توجه کنید که: خوردن مرکبات و عصاره آن‌ها همراه با غذاهای حاوی آهن به علت داشتن ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. (۱۷۲)

در دنیا حدود ۵/۱ میلیون نفر درمناطقی زندگی می‌کنند که کمبودید وجود دارد. کمبودید موجب گواتر می‌شود. شواهدی موجوداست که ارتباز کمبودید با تأثیر رشد را نشان می‌دهد. حتی کمبود خفیف ید ضریب هوشی را ۱۵-۱۰ درجه کاهش می‌دهد.

کمبودید در زنان باردار می‌تواند موجب تخریب مغزی غیر قابل برگشت در جنین شود. این گونه کودکان مشکلات یادگیری دارند و نمو حرکتی – روانی‌شان با تأخیر همراه است.

در دسترس قرار دادن نمکید دار برای همه افراد به خصوص مادران، مفید است.

استفاده از میوه جات، سبزیجات خام، ویتامین D و ویتامین B برای مادر لازم است. پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز مادر باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشد. رژیم غذایی خوب، رژیمی است که در هر وعده آن مقداری پروتوین (ماهی، گوشت، تخم مرغ، پنیر و شیر) کمی کربوهیدرات (نان، سیب زمینی و غیره) میوه سبزیجات وجود داشته باشد. مایعات نیز بایدبه میزان کافی (حدود سه لیتر شیر، آب میوه، چای، آب) نوشیده شود.

در صورتی که در بین دفعات شیر دادن، تراوش شیر از پستان وجود داشته باشد، به مادر توصیه می‌شود بیش از پیش غذا میل کرده و مایعات بنوشد و به نوزاد نیز به دفعات بیشتری شیر بدهد.


منبع: ریحانه بهشتی ص ۱۸۹

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=8225

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما