چرا حضرت زهراء سلام الله علیها امام نشدند؟؟!

0 83

 سوال: چه اشکالی داشت که حضرت زهرا(سلام الله علیها) امام می شدند؟؟!

جواب:

اولا:

در بین پیامبران عظیم الشان الهى و ائمه اطهار(علیهم السّلام) هیچ کدام زن نبوده است و این مسئله هیچ منافاتى با عدالت خدا ندارد زیرا عدالت یعنى «وضع کل شىء موضعه». هر چیزى را در جاى خود قراردادن اگر خداوند را عادل بدانیم که هست زیرا خود او انسانها را به عدل امر مى کند که: (ان الله یامربالعدل و الاحسان)[۱] چگونه ممکن است خود عادل نباشد؟

ثانیا:

اما اینکه ۱۲۴هزار پیامبر  و همه مرد ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند براى این است که نبوت و رسالت و امامت کارهاى اجرایى دارد و خصوصیات بدن و جسم مردها به گونه اى است که کارهاى اجرایى وظیفه مردهاست از طرف دیگر پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولایت است. کمال انسان در آن است که بشود ولى الله و این مقام اختصاصى به مرد یا زن ندارد زنان بزرگى نظیر آسیه(سلام الله علیها) ، مریم (سلام الله علیها) ، حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، زینب کبرى(سلام الله علیها)  و حضرت معصومه(سلام الله علیها)  در عالم بوده اند و این ها هر کدام با حفظ مرتبه و درجه خاص خود مى توانند به ولایت رسیده باشند. نبوت و رسالت امر اجرایى است اینکه زنى پیامبر یا امام نشده است براى این است که زن باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد در جنگ و صلح فرماندهى جنگ را بعهده بگیرد. این کار واجرایى براى زنان دشوار است این چنین نیست که اگر پیامبران همه از جنس مرد بودند معنایش این است که کمال معنوى مخصوص مرد است بلکه کمال معنوى مربوط به ولایت است و در ولایت الهى بین زن و مرد تفاوتى نیست زن و مرد هردو مى توانند ولى الله بشوند.[۲]

ثالثا:

 «هر کسى را بهر کارى ساختند» و خداوند براى هر کس به اندازه توان او تکلیف قرار داده است (لایکلف الله نفساً الا وسعها)[۳] اگر خداوند براى زن واجب مى کرد که باید وظایف نبوت را بعهده بگیرد زن ایام مریضى ماهانه دارد که نباید به مسجد برود آیا مى شود به مردم گفت که فعلاً پیامبر در حال عادت ماهانه است نمى شود وارد مسجد شود؟ یا در ایام باردارى است نمى تواند به جنگ برود و به دشمن بگوید فعلاً حمله نکند تا بعداز وضع حمل او؟ و یا شوهر او اجازه خروج از منزل ندارد نمى تواند براى امور مسلمین از منزل خارج شود؟ و مسائل دیگرى از این قبیل که اگر وظیفه زن انجام امور رسالت با این مشکلات بود قطعاً در حق زن ظلم مى شد که چگونه با این همه مشکلات جسمى و روحى بتواند وظیفه رسالت و نبوت را انجام دهد و بالعکس اگر باردارى و وضع حمل براى مردان قرار داده مى شد چگونه مرد مى توانست هم از عهده کارهاى اجرایى نبوت بر آیه و هم بچه دارى و تربیت فرزند و وضع حمل و…. را نجام دهد.

در ضمن زن بودن مانعى در راه کمال انسانى و قرب به خدا نیست جبرئیل پیام آور الهى بر زنى مانند فاطمه (سلام الله علیها) نیز فرود آمده و پیام هاى آسمانى فراوانى براى او باز گفته است که به معناى امکان ارتباط یک زن با فرشته الهى ولى با این همه هیچ زنى به پیامبرى نرسیده است پس باید به دنبال راز انحصار پیامبرى به مردان بود. دقت در نوع وظایف پیامبر حکمت اختصاص آن به مردان را آشکار مى کند فردى که از سوى خدا مامور پیام رسانى است باید با همه مردم مواجه شود سخن خود رادر شرایط مختلف و با افراد گوناگون جامعه بیان کند و با مردم به ویژه شخصیت هاى سرشناس نشست و برخاست و گفت و گو نماید افزون بر این براى گسترش هدایت دینى در جامعه لازم است از موافقان به حمله نظامى روى مى آورد و زمینه دفاع فراهم است با نیروى نظامى موضع گیرى کند هنگامى که کار به جدال و مبارزه نظامى منتهى شده و وضعیت بحرانى حاکم مى شود هدایت و بسیج افراد و سامان دهى امور مختلف جامعه و در یک کلام رهبرى مردم اگر براى زن غیر ممکن نباشد به یقین کارى طاقت فرساست بنابراین بعضى از زنان به اندازه پیامبران هم مى توانند از کمالات برخوردار باشند اما مسئولیت پیامبرى را ندارند همانند حضرت زهرا (سلام الله علیها) که مقام ارجمندش بسى والاتر از بسیارى از پیامبران الهى است. چنان که عده اى از عالمان با توجه به برخى از روایات فرموده اند حضرت زهرا (سلام الله علیها) برتر از همه پیامبران جز پدرش خاتم الانبیا علیه السلام بوده است.[۴]

پس خداوند طبق حکمت و عدالت خود هرکس را آنچه لازم بوده داده واز هر کس مطابق استعداد و توان و خصوصیات جسمى و روحى او تکلیف خواسته است و این نشانه عدل خداوند است تبارک الله احسن الخالقین.

رابعا:

 اگر پیامبر یا امام شدن در توان زنان بود حضرت زهرا (سلام الله علیها)  به پدر بزرگوارش اعتراض یا سوال مى کرد که چرا من پیامبر نشده ام و چنین سوالى از ایشان هرگز نقل نشده است.



[۱] . نحل آیه. ۹۰

[۲] . توصیه ها و پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آیت الله جوادى آملى. صفحه ۹۰- ۸۹٫

[۳] . البقره: ۲۸۶٫

[۴] . بحار الانوار، جلد ۴۳ صفحه ۱۰ به نقل از اداره پاسخگویى آستان قدس رضوى

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=1221

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات قرآنی ما