کار منزل در دوران بارداری، مفید است یا مضر؟

0 23

کار منزل نه تنها برای زن باردار بی ضرر است بلکه مفید نیز می باشد. نکته مهم این است که در این کار نباید زیاده روی نمود زیرا خستگی مفرط برای زنان باردار زیان آور است. اگر شما حامله بوده و کار خارج از منزل دارید همیشه این سوال پیش می آید که تا چه وقت می توانید کار خود را ادامه دهید. جواب سوال به نوع کار، وضع سلامتی و همچنین به وظایف شما در منزل بستگی دارد. هیچ وقت به خاطر این که حامله هستید نباید دست از کار بکشید زیرا امروزه مانند قدیم نیست که در خانه بنشینید و به هیچ جا نروید و یا با کسی معاشرت نکنید.

خانم هایی که در خارج از منزل شغلی دارند و در محل دیگری کار می کنند هنگام بارداری می توانند به کار خود در خارج از خانه ادامه دهند.بعضی از مشاغل به خم و راست شدن، ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی نیاز دارد. در این موارد دست کشیدن از کار بعد از ماه هفتم بارداری ضرورت دارد به طور کلی کناره گیری از کار به نوع کار، قدرت، استعداد و وضع جسمانی زن باردار بستگی دارد. کارهای دفتری و اداری تا نزدیک زایمان می توان ادامه داد. زیرا این نوع کارهای مراحل استراحت و آرامش داشته و بیشتر در حالت نشسته انجام می شود.استراحت و تغذیه صحیح را نباید فراموش کرد و همیشه زمان دست کشیدن از کار را از پزشک خود سوال نمایید.

کارهای سبک خانگی از نظر فعالیت جسمانی بسیار خوب و ادامه آن در طول بارداری امکان پذیر است. از کارهای سخت و بلند کردن اشیا سنگین و جا به جا کردن اثاثیه منزل تا هنگامی که باردار هستید حتی المقدور خودداری نمایید. با رعایت و پیروی از چند اصل فوق الذکر می توان از درد کمر و خستگی جلوگیری به عمل آورد.در زنان بارداری که کار منزلشان زیاد است، راهپیمایی و قدم زدن خارج از منزل بسیار خسته کننده بوده و بهتر است که به جای آن در پارک نشسته و از هوای آزاد لذت ببرند. این کار به بشاشیت و شادابی کمک کرده و مانع از ایجاد بی حوصلگی و خستگی فکری می شود.تا شش یا هشت هفته بعد از زایمان که رحم و سایر قسمت های بدن و دستگاه تولید مثل به حالت طبیعی باز می گردند کار کردن را باید متوقف نمود به این ترتیب فرصت بسیار خوبی خواهد بود تا کودک شما بزرگ شده و نگهداریش آسان تر گردد.زنان بارداری که در کارخانه کار می کنند و با مواد شیمایی سر و کار دارند نوع کار و مواد شیمایی را باید با پزشک خود در میان بگذارند.

خانم های شاغل

آیا کارتان خیلی خسته کننده یا پرتنش است؟ آیا کار سنگین جسمی انجام می دهید؟ ( کارهایی شامل بلند کردن، هل دادن، کشیدن، بالا رفتن، نشستن یا ایستادن طولانی مدت)، ساعت کارتان زیاد است؟ آیا با مواد عفونی یا شیمایی سر و کار دارید؟ آیا محیط کارتان خیلی گرم است؟ اگر جواب هر یک از این سوال های آری است با پزشک خود تماس بگیرید و با کارفرمایتان در مورد تغییر موقتی شغل خود صحبت کنید.اگر به مدت طولانی می ایستید، وزنتان را به طور متناوب روی یک پا بیندازید، یا یک پا را روی جایی بالاتر از سطح دیگری قرار دهید. اگر به مدت طولانی می نشینید به طور مداوم تغییر وضعیت داده و زیر پاهایتان وسیله بگذارید تا از سطح بالاتر بیایند. طی ساعات کاری دو زنگ تفریح برای خودتان در نظر بگیرید. در این زنگ های تفریح، در یک محل آرام بشینید و پاهایتان را روی یک صندلی دراز کنید یا تختی پیدا کنید که بتوانید روی آن دراز بکشید.از کار کردن در ساعت های پر ازدحام پرهیز کنید. برخی خانم ها برای این امر شیفت کاریشان را تغییر می دهند.

استراحت، خواب و تفریح

استراحت مخصوصا برای کسانی که کار منزلشان زیاد است بسیار ضروری است. برای اکثر زنان باردار مخصوصا آنهایی زود خسته می شوند یک ساعت خواب بعد از ناهار بسیار لذت بخش است. در صورت امکان بهتر است که مادر به پهلوی چپ دراز بکشد. اگر فرصتی برای خوابیدن وجود ندارد با نشستن روی مبل و قرار دادن پاها روی صندلی می توان تا اندازه ای رفع خستگی نمود. زنان بارداری که بعد از ماه چهارم بارداری لکه بینی و خونریزی دارند و سابقه یکی دو بار سقط جنین دارند باید مدت زیادی در منزل یا بیمارستان تحت نظر پزشک متخصص زنان بستری شده و از هرگونه فعالیتی خودداری نمایند.شرایط زندگی زنان حامله بسیار متفاوت است. بعضی تمام کارهای منزل را انجام می دهند و عده هیچ کاری نمی کنند و به علاوه وضعیت مزاجی زن آبستن در حاملگی اول و ششم کاملا متفاوت است. هر شرایطی که داشته باشید و هر جا که هستید شما حداقل به ۸ ساعت خواب در ۲۴ ساعت نیاز دارید. البته ساعات احتیاج به خواب در افراد مختلف متفاوت است. در ماه های اول اکثر زن های باردار تمایل بیشتری به خوابیدن دارند و گروهی دیگر برعکس مبتلا به کم خوابی می شوند ولی قدر مسلم آن است که بارداری احتیاج مادران به خواب را زیاد می کند.
استراحت در مدت روز سبب ذخیره انرژی می شود. استراحت روزانه هر قدر کوتاه باشد باز مفید خواهد بود. لباسهایتان را از تن بیرون آورید و مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از ناهار دراز بکشید. اگر بچه های کوچک دارید می توانید همزمان با خواب بعد از ظهر آنها استراحت نمایید. در مدت روز نیز در موقع نشستن پاهای خود را بالا بگذارید. این استراحت های کوتاه مدت بسیار مفید است و سعی کنید که تا آنجا که می توانید حتی المقدور به جای ایستادن نشسته کارهای منزل را انجام دهید. اگر کار بیرون دارید هیچ گاه استراحت های کوتاه مدت را در ساعات روز فراموش نکنید و اگر وسائل استراحت در محل کارتان وجود ندارد این مشکل را با مسئول مربوطه در میان بگذارید به هر صورت در هر شرایطی که باشید حتما می توانید چند دقیقه بعد از ناهار نشسته و پاهای خود را بالا نگه دارید. بعد از اتمام کار روزانه موقعی که به منزل مراجعت می کنید کفش و لباسهایتان را بیرون آورده و در حالی که پاها را بالاتر از بدن قرار می دهید دراز بکشید این کار برای تمدد اعصاب خسته شما بسیار مفید می باشد و هم چنین به دفع آب اضافی توسط کلیه ها کمک می کند.

ماساژ بدن در دوران بارداری به ندرت لازم است ولی در کسانی که به عللی مدت چند هفته در بیمارستان یا منزل بستری می شوند بسیار لذت بخش است. ماساژ باید بسیار ملایم بوده و توسط یک متخصص با تجربه و در صورت امکان فیزیوتراپیست انجام شود. در ماساژ، شکم را نباید دستکاری کرد. منظور از ماساژ کم کردن وزن بدن نیست بلکه هدف آن است که بدین وسیله از فشار دائمی بر روی قسمت های مختلف بدن به علت خوابیدن طولانی در رختخواب و همچنین شلی عضلات جلوگیری شود. به علاوه ماساژ باعث تسریع و بهبود گردش خون نیز می شود. به هر حال زن باردار باید تمام کارهایی را که برایش لذت بخش است تا آنجایی که از نظر جسمانی باعث خستگی مفرط نشود، ادامه دهد.سینما و کنسرت و سرگرمیهای لذت بخش دیگر اشکالی ندارد ولی باید از رفتن به مکان های شلوغ و ساختمان هایی که تهویه خوب نداشته و بسیار گرم هستند احتراز نمود.

منبع: نی نی بان

ممکن است اینها را هم دوست داشته باشید

لینک کوتاه مطلب : https://reihaneha.ir/?p=7989

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − دو =